Aktuality

Vyučující: Jan Macúch

4.10.2023

Zakladatel softwarové firmy, bystrý komentátor, humorista, filosof nebo – jak sám sebe nazývá nejradši – malíř. Vyučující Jan Macúch na VŠKK učí základní zpracování digitálního obrazu a digitální design, v rámci kterého studenty seznamuje s nejnovějšími softwarovými nástroji. Současně se také podílí na vzniku VŠKK AI Labu – místu, kde se studenti dostanou k open source technologiím a budou si je moct vyzkoušet na výkonných počítačích.

Čemu se věnujete na Vysoké škole kreativní komunikace, případně na Prague School of Creative Communication, nebo i na Akademii Michael?
V podstatě všude učím základní zpracování digitálního obrazu, to znamená, že se se studenty snažíme být v kontaktu s nejnovějšími možnostmi, které softwarové nástroje pro jejich obor přinášejí a vytěžit z nich maximum efektivity s minimem vložené práce. Zároveň také učím digitální design a to jak o něm přemýšlet, nejen jak využívat ty „kostičky lega“, které využívá každý, ale také jak se napojit na ten nejdůležitější interface, který tam je, a to je lidský mozek.

Čemu se věnujete jinde, mimo školu?
Mimo školu mám softwarovou firmu, vytváříme cloudové nástroje pro práci s digitálními assety, vytváříme pluginy pro Adobe produkty, to už děláme asi dvacet let. Ale když se mě někdo zeptá na profesi, tak nejraději říkám, že jsem malíř, protože to zní nejlépe.

Teď taková lehčí otázka. Co jste dělal o prázdninách?
O prázdninách jsem si užíval klid a připravoval se na projekty na tento semestr a hrál si s AI, s generovaným obsahem.

Co tedy říkáte na umělou inteligenci, AI?
Říkám na ni, že je to skvělý nástroj v rukách skvělých designérů a další propagátor průměrnosti v rukou průměrného tvůrce. Je to další softwarová lopata, kterou máme, a musíme se s ní naučit házet lépe, než ostatní.

Jsou nějaké plány, jak to využít ve škole?
Určitě jsou. Ve spolupráci se studenty a ostatními učiteli chceme, aby v rámci těch kompetencí, které si studenti odnesou ze školy, nebylo být jen konzumenty nějaké placené služby, která jim za slovíčko vyplivne obrázek, ale aby uměli ty technologie sami ovládat, aby vytvářeli vzory, podle kterých se potom generuje, a aby pochopili trošku zevnitř, na jakém principu to funguje, protože bez toho není možné tu technologii ovládnout a efektivně využívat.

Víte něco o nově vznikající AI Labu, který by měl na VŠKK vzniknout?
Vidím, že šum probíhá. Vím, protože se na něm aktivně podílím. Chtěl bych, aby to nebyla jen aktivita shora, ale aby to bylo místo, kde se dostanou k AI – open source technologiím studenti a budou si je moct zkoušet na výkonných počítačích. Cílem je zpřístupnit potom výsledky práce studentů všem jejich kolegům, aby si mohli ten nově vytvořený systém taky vyzkoušet. Plánujeme vytvořit místní server stable, který využijeme na generování obrazů. Samozřejmě taky chceme ulehčit práci animátorům a ostatním oborům.

Máte na závěr nějaký vzkaz studentům k současné době, nejen k AI době, ale i celkově se začátkem semestru?
Dnes jsem učil první hodinu, kterou měli prváci. Přišlo mi, že tam přišli s velkou chutí a radostí a že nás to společně strašně bavilo. Ten vzkaz je, aby si tenhle pocit, náladu a chuť se učit nové věci a zlepšovat se udrželi pokud možno co nejdéle, nejlépe navždy.

Autor rozhovoru: Michal Kajfosz