Aktuality

Studenti: Martina Adamíková

13.6.2022

Martina Adamíková, studentka třetího ročníku Digitálního marketingu uplatňuje svůj kreativní mozek a zápal třeba při práci pro Kreativní kancl. Její nápady sehrály značnou roli v kampani na podporu očkování, která vznikala v rámci Hackathonu, má na starosti instagram klienta Sev.en Energy nebo se také stará o sociální sítě Akademie Michael.

Studuješ třetím rokem Digitální marketing, pracuješ pro Kreativní kancl, spravuješ sociální sítě škol, hlavně Akademie Michael, miluješ gin tonic… Jak by ses pro začátek představila ty sama?
V úvodu bych ráda řekla, že spravování sociálních sítí není moje oblíbená činnost. Nechci se tím vyloženě zabývat, je to spíš něco, čím si musíš projít. Aktuálně jsem na full time vášnivý pejskař. Od mala říkám, že jsem hodně kreativní, ale mám nešikovný ruce. Umím třeba hrát na kytaru, ale ne tak, abych na to měla papír, kreslím, ale neřeknu o sobě, že jsem malíř, mám dobrý nápady na knížky… V dětství jsem si byla schopná vymyslet vlastní svět – dnes bychom řekli, že jsem byla notorický lhář. Mám hodně kreativní mozek, ale nejsem schopná všechny nápady realizovat.

Říkáš, že VŠKK je plná zajímavých lidí, ale nikdo o nich neví. Jak by se to dalo podle tebe změnit ještě jinak, než např. pomocí rozhovorů, jako aktuálně vedeme my dvě?
V Havasu, kde jsem byla na stáži na digitálním oddělení, měli v Teamsu implementovanou mapu zaměstnanců. Něco podobného by se dalo udělat v rámci oborů – třeba bys tak mezi grafiky mohla najít někoho, kdo vyloženě tvoří loga apod.

Úplně si to představuju ve formě aplikace…
Přesně. Do feedu by studenti nahrávali svoje aktuální práce. Hledalo by se pomocí kategorií. Nebo bys tam mohla vložit konkrétní žádost o pomoc, jako edit bakalářky, poptávka fotografa na daný projekt atd. A zároveň by se tam dal pro lepší přehled na profilu nastavit aktuální stav studenta – studuje, pozdržel, absolvoval…

Díky čemu bys VŠKK doporučila potenciálním studentům?
VŠKK ti nenutí možnosti, ale přistupuje k tobě tak, že pokud chceš něco dělat, tak je tu pro tebe. Je to vidět třeba při výběru praxe – řekneš, co by tě bavilo, a škola ti pomůže danou pozici najít. Nabízí spoustu příležitostí, ale ty je musíš chtít a vzít. Co z toho vytěžíš, to máš. Tady tě nikdo nepošle do kytek – možná jen v momentě, když je v časovém presu.

Jednou z takových příležitostí u tebe byla správa školních sociálních sítí. Jak ses k tomu dostala?
Převzala jsem to po holkách, které měly společně s Míšou Obrovou správu na starost.. Jenže 1,5 měsíce po mém začátku přišel covid a já neměla moc co postovat. Ale musela jsem, takže holt nastal čas i na příspěvky ve stylu „jděte se po online přednášce projít, venku je hezky“. Samozřejmě se potom někdo ozval s tím, že si ze školního dělám osobní Instagram. Později jsem si vyzkoušela i nastavování PPC kampaní – jak u VŠKK, tak Akademie Michael. Postupně přicházely nabídky na další zakázky. Měla jsem spolu s Dianou Augustinovou a dalšími lidmi, kteří mi sem tam pomohli, takový menší tým, který se postupně zařadil pod Kreativní kancl.

Ke Kreativnímu kanclu se dostaneme, ale mohla bys ještě prozradit nějaké „pikošky“ ze zákulisí? Musela jsi např. řešit nějakou nepříjemnou či bizarní komunikaci?
Bizáru je občas dost, ale co se týče „krizové“ komunikace na školních profilech, jsou to spíš klasiky jako „zrušili nám hodinu, jak to hodláte řešit?“.

Jak vybíráš, které příspěvky přesdílíš?
Aktuálně to dělá Míša Obrová, ale já jsem řešila páteční info posty. Překvapivě literáti měli a mají nejhezčí stories ze všech.

Jak bys popsala a zhodnotila práci v Kreativním kanclu? Přiblížila bys svou náplň práce?
V KK to funguje tak, že přijde klient, dostaneme brief od vedení a podle typu zakázky se vyberou lidi, kteří by na to byli vhodní a mají zrovna kapacitu. Jelikož dělám social, tak jsem u většiny projektů… aspoň ze začátku. Zabývám se trendy a novými funkcemi na sociálních sítích a beru je v potaz při tvorbě kampaní. Vymýšlím content.

Na spolupráci s kterým klientem nejraději vzpomínáš?
Nejvíc mě bavila tvorba kampaně pro Koli, kdy jsme s Lindou Trejtnarovou a Dianou Augustinovou fotily před Domečkem ve stanu (kam jsme nacpaly i školníka :D) a na Císařské louce na paddleboardech. Probíhalo to bez vedení, čistě v naší režii. Ráda vzpomínám i na práci pro Sev.en Energy, při které jsem měla možnost se třeba podívat do elektráren v Kladně nebo ve Zlíně. A hodně mi dala určitě i účast na Hackathonu s kampaní „Cesta ven“, se kterou jsme se umístili na 6. místě. Za nápad se včelkou se mi tehdy vysmáli, ale vidíš, jak to dopadlo… předběhli jsme i známé agentury.

Tvorba které kampaně pro tebe byla naopak vysilující?
Focení pro Sev.en, kdy už jsem po celém dni v zaprášeným prostoru, bez jídla, s respirátorem a oblečená jak cibule byla vyřízená a chystala se k odjezdu a kluci fotografové dostali ještě nějaký nápad 😀

Přiblížila bys téma své bakalářské práce?
V první řadě bych řekla, že ji nemám ani zdaleka dopsanou a už tak nějak počítám s tím, že ji budu obhajovat v září. Původně jsem měla velký oči a chtěla jsem se věnovat vztahu zákazníka se značkou na sociálních sítích, brand experience. Chtěla jsem navrhnout, jak by se dalo jednání se značkou více přizpůsobit zákazníkovi na míru a nemusel by řešit problémy zdlouhavě např. přes mail. Na něčem podobném v rámci bakalářky pracuju pro Akademii Michael. Snažím se její Instagram dělat více pro studenty jako „cílové zákazníky“. Jak už jsme trochu nakously v úvodu rozhovoru, chci studenty propojovat a zlepšit komunikaci jak mezi nimi, tak s vedením. Moc se neznají, hlavně proto, jak mají školu ve dvou budovách. Nekomunikují a neseznamují se tak dobře, jako třeba my, když se potkáváme v Domečku. Ani nemají studentskou radu. Akorát se to složitě sepisuje, moje bakalářka je vlastně postup práce. A musela jsem nejdřív Akademii poznat – s tím mi hodně pomohli např. Miroslav Roubíček, Tomáš Třeštík nebo Vladimír Michálek.

Kromě práce pro Kreativní kancl máš za sebou stáž v Havasu a zároveň působíš jako Social Media Manager a junior PPC Specialist v Cartel publicité. Co bys doporučila studentům, kteří se chystají v reklamní agentuře začít jako stážisti, nebo junioři?
Když jdou na stáž a reklamky je neplatí, tak ať si aspoň vydupou to, co se chtějí naučit, nebojí se o tom mluvit nahlas. Ať jen nečekají na zadání. Pokud nejsou s náplní práce spokojeni, bude lepší, když zajdou za vedením, často jim vyjdou v agentuře vstříc.

Social Media Manager často musí zastávat i roli grafika a copywritera. Jak se k této (někdy vyloženě povinné) multifunkčnosti stavíš? A jaká je tvá osobní zkušenost?
Je mi blbý dělat práci někoho jiného. Radši vymyslím nápad, dám k němu hrubé zadání, pro představu prasáckou grafiku a předám to dál povolanějším a schopnějším lidem. Radši obtěžuju dalších šest lidí, aby byl výsledek stoprocentní. Odmítám i pracovní nabídky, ve kterých na pozici SMM požadují copy. Většina firem chce po člověku ideálně marketing, copywriting, PPC, práci v Canvě a Photoshopu, točení a střih v jednom. Říkám tomu dě**a pro všechno. Mám takovou zkušenost i ze své stáže. Jasně, daný úkol můžu udělat, ale třeba grafika mi zabere mnohem víc času a bude to neefektivní jak pro mě, tak pro firmu, která mohla dostat lepší grafiku za kratší čas přímo od grafika. Radši si zaplatí podprůměrně tebe a ty se z toho za chvíli zblázníš a brzo s tím sekneš.

Máš dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Jak velkou jsou pro tebe přítěží nejen v pracovní komunikaci a tvorbě textů?
Obvykle potřebuju někoho na edit textů. Od základky jsem dostávala bídu. Pro mě bylo naprosto běžné napsat větu a vynechat v ní tři slova – já je tam při čtení viděla. S copywritingem mám spojený strach. Bojím se, že mi někdo ve škole vmete do ksichtu chybu stylem „proč děláš socky, když neumíš gramatiku?“. Při správě sociálních sítí Akademie Michael je to lepší, protože tam mě neznají. Hlavně sociální média jsou zlý…

Jak moc podle tebe hraje v marketingu roli kreativita a jak analytika? Může být markeťák zároveň kreativec i analytik?
Jde to ruku v ruce, ideálně potřebuješ kreativního analytika. Hodně lidí říká, že nejsou kreativní, ale jak by řekl Josef Vojta, kreativita jde naučit a je to o tréninku mozku. Stejně jako se můžeš naučit běhat, nějakým způsobem se naučíš pracovat kreativně s myšlenkami. Z analýzy musíš vymyslet kreativní strategii – k čemu ti je jen informace, že to vidělo dvacet lidí?

Co je podle tebe největším přešlapem a „no go“ zónou v online marketingu, ať už při tvorbě kampaní, či třeba správě instagramového účtu?
No go je pro mě multilevel marketing, náborová videa a do toho zapojení influenceři, krypto a NFT. Mikýř má na to skvělý video. Kdykoliv s tímhle někdo přijde, jsem úplně říčná.

V jedné z epizod Radia Cut jsi zmínila, že by tě bavilo se věnovat marketingovým kauzám, a to formou vlastního podcastu. Plánuješ tuto vizi stále realizovat? Jak bys to chtěla pojmout?
Klidně bych to dělala pod školou, stejně jako je Radio Cut, ale stále hledám parťáka. Představuju si podcast s krátkými epizodami, který by reagoval rychle na aktuální kampaně a kauzy. Ty bych rozebírala jak z pohledu markeťáka, tak bych si přizvala třeba studenta grafiky.

Trávíš hodně času na sociálních sítích i ve volném čase? Jak odpočíváš? Koukala jsem, že třeba pleteš…
Ano, ponožky! Mám plný kancl klubíček 😀 Na sociálních sítích mimo práci nejsem skoro vůbec, upozornění mám vypnutý a často se mi nedopíšeš. Jsem schopná jít ven se psem i na několik hodin a mobil nechat doma. Jinak odpočívám u hraní her, malování a jsem úchylná na seriály – třeba HIMYM jsem viděla 27krát.

Plánuješ na VŠKK pokračovat magisterským studiem? A zůstaneš pracovat v KK?
Původně jsem si myslela, že bych šla na Baťovku do Zlína, ale jelikož jsem pražák jak poleno, mám tu byt a psa, nechci se stěhovat a dálkové studium u mě nepřipadá v úvahu. V KK chci zatím zůstat i při magistru, vyhovuje mi to tam, vycházejí mi vstříc časově a kolektiv je fajn. A když něco pokazíš, nevyhodí tě, od toho tam jsme, abychom se zároveň učili. V jiné agentuře by mi pravděpodobně dali krabici na stůl…

Jaké jsou tvé další profesní cíle?
Chtěla bych pracovat pro Red Bull jako Brand Manager/Social Media Manager, ale v Kanadě. Líbí se mi, že nemají hranice, nezastaví je pomyslný strop.

Autor: Tereza Bartošková