Aktuality

Studenti: BcA. Antonín Jumr

23.5.2022

BcA. Antonín Jumr na VŠKK vystudoval Vizuální tvorbu, nyní pokračuje v magisterském programu. Ke svému oboru měl blízko už odmala, kdy se začal věnovat graffiti. V rozhovoru nám popsal nejen své začátky a práci s klienty, ale také poodhalil zákulisí svého projektu a diplomové práce v jednom, kterou je vzdělávací aplikace o stromech pro děti na základní škole.

Co pro tebe znamená VŠKK?
Praktickou instituci, která dává příležitosti studentům účastnit se reálných zakázek nejen v rámci ateliérů, ale i skrze školní agenturu. Navíc zaměstnává skutečné profesionály z každého oboru, což vám zajistí tu nejlepší možnou zpětnou vazbu, která vám pomůže vstoupit do reálného prostředí byznysu.

Věnuješ se grafickému designu. Podělíš se s námi o cestu k tomuto oboru?
Začalo to mým zájmem o typografii v 5. třídě základní školy ve formě graffiti. Na střední škole jsem ale studoval design interiéru, protože mě od malička fascinovala architektura a stavba obecně. Během tohoto studia jsem zabrousil i do grafického designu a zjistil jsem, že mě to vlastně docela baví. Jednou jsem takhle maloval svůj piece (graffiti) s kamarádem pod odlehlým mostem, a zastavilo u nás auto. Mysleli jsme, že bude problém, ale z auta vylezl chlap a představil se jako doktor, který chce vymalovat svou ordinaci. To byla moje první zakázka. Druhý den nás pod mostem chytila policie. Ten most pro mě znamenal začátek kariéry a zároveň obrovský průšvih, protože se na to nabalily další malby, které jsem ovšem neměl na svědomí. Nakonec to ale dobře dopadlo. Potom, co škola zkrachovala, jsem přešel na střední školu Michael, rovnou na obor Grafický design a vizuální komunikace. No a teď jsem tady na VŠKK coby magistr. Začal jsem klasickou disciplínou tvorby identit, nyní jsem do svých služeb zařadil i motion design a vývoj a design webových stránek.

Jak bys popsal svůj přístup ke klientům?
U každé spolupráce se snažím vytáhnout z klientů co nejvíce informací. U projektů, kde vytvářím vizuální identitu pro nově vznikající podnik, mě zajímá především motivace podnikatelů. Mám nejradši, když se člověk skutečně intenzivně věnuje tomu předmětu podnikání i ve svém volném čase a ze srdce ho to baví. To je, podle mého názoru, základem pro úspěšné podnikání (nemusí to tak být v každém případě). Pokud to člověk dělá jen pro peníze, tak je jeho čas limitován, protože ho z lásky k věci nenapadají kroky, jak svůj podnik zlepšovat. Já jsem tam od toho, abych klientovy nápady usměrňoval a převáděl je do praktické, použitelné podoby a zároveň navrhl něco nového, co klienta okouzlí. Design tedy není jen o mé práci, ale také o klientovi. Ten musí mít alespoň částečnou vizi. S lidmi, kteří nemají nějakou svou základní představu, se hůře pracuje. Na mé práci se mi nejvíce líbí fakt, že se u téměř každého projektu dozvím něco nového z jiné oblasti – díky tvorbě prezentačních a informačních desek pro fotovoltaickou společnost jsem se dozvěděl, jak fungují solární panely. Při tvorbě identity a webu pro detailing automobilů se zase dozvídám nové informace o autech apod…

Na čem aktuálně pracuješ?
Nejvíce času jsem teď dával do tvorby své diplomové práce, kterou je vzdělávací aplikace o stromech pro děti na základní škole. Tématu stromů se věnuji od začátku svého bakalářského studia, během něhož jsem vytvořil koncept aplikace, která by obsahovala mapu významných a památných stromů po celé ČR. Po úvodních konzultacích nejen s vedoucím diplomové práce, ale i s komunitou učitelů přírodopisu ZŠ, jsme funkce aplikace pomalu měnili tak, aby fungovaly jako vhodný doplněk výuky, i jako nástroj ke vzdělání ve volném čase. Samozřejmě hlavní cíl – vzdělávat děti o stromech zábavnou formou – byl jasně ukotven od začátku projektu. Vytvořil jsem, ve spolupráci se všemi zmíněnými, koncept a prototyp aplikace, který je možný si proklikávat. Na počátku byl prototyp pouze ve formě low-fidelity (tedy podobě, která se nejméně podobá finálnímu designu – jde tam primárně o funkčnost a kompozici informací, tlačítek atd.). Ten jsem opakovaně sdílel mezi komunitu učitelů a získával zpětnou vazbu. Po úpravách a specifikování všech náležitostí jsem začal vytvářet vizuální design; nastavení barevné palety a písma, návrh avatara (veverky) a všech jejích podob a volba fotografií stromů. Následně jsem díky velmi proaktivní učitelce měl příležitost vyzkoušet prototyp na přírodovědném kroužku přímo s dětmi, pro které je aplikace určena. Opět jsem dostal feedback a následně proběhly úpravy. Poté jsem vytvořil animace uvnitř aplikace. Na závěr jsem si nakreslil storyboard, podle něhož jsem natočil a sestříhal propagační video, kde je hlavní aktérkou moje sestřenice, která patří mezi cílovou skupinu. Do tohoto videa jsem také vytvářel animace. Omlouvám se za vyčerpávající odpověď, ale snažím se tady být specifický, aby lidé měli větší představu o tom, jak může probíhat moje práce.

Je nějaký projekt, u kterého jsi obzvlášť hrdý, že ses na něm podílel?
To bude asi tato diplomová práce, protože jsem během ní poznal skutečně proaktivní lidi, kteří svou práci milují, a to mám rád. Zároveň to pro mě byla obrovská zkušenost, protože aplikaci jsem ještě nikdy předtím nevytvářel (kromě pár konceptů v rámci školy). Baví mě i fakt, že tato práce má přesah do vzdělání, a tím pádem má hlubší smysl. Mimo tuto práci jsem se rád podílel také na tvorbě loga pro paralympijskou událost sportu Boccia skrze naši školní agenturu, Kreativní kancl.

V čem by ses ještě chtěl posunout?
Rozhodně chci vypilovat své dovednosti ve WordPressu (nástroj ke tvorbě webových stránek). V dnešní době chce být na webu každý podnikavý člověk a tato další znalost bude pro můj obor jedině výhodou. V budoucnosti bych rád nabízel klientům celý balíček služeb od vytvoření loga a vizuální identity až po vývoj webových stránek.

Považuješ se za perfekcionistu. Jaké v tom vidíš plusy a mínusy?
V mém oboru jsou plusy této vlastnosti asi takové, že jsem dost urputný a rád dotahuji věci do detailu. Prostě se snažím odvézt co nejlepší práci, kterou dokážu, protože výsledek je mou vizitkou. Mínusy jsou asi takové, že někdy až moc přemýšlím, což může být někdy přítěž.

Učíš se španělsky. Jak ses k tomu dostal?
Na škole v zahraničí jsme měli volbu druhého jazyka. Jelikož mám od malička zakořeněnou angličtinu, tak jsem se rozhodl pro španělštinu. Nejen, že se mi ten jazyk líbí a mluví jím značné procento populace, ale také mi přijde, že má podobnou stavbu vět jako právě angličtina – tudíž se mi učí snáz. Mimo školu jsem potom další dva roky navštěvoval kurz v Instituto Cervantes v Praze. To by však na vysoké škole bylo příliš časově náročné, takže v současnosti používám aplikaci Duolingo.

Je něco, co bys chtěl na závěr vzkázat zájemcům o studium na VŠKK?
Pokud člověk opravdu chce, tak si z VŠKK může odnést hodnotné zkušenosti a kontakty.

Autor rozhovoru:Karolína Havlová