Aktuality

Student: Martin Řezáč

22.6.2023

Martin Řezáč je studentem závěrečného ročníku magisterského studia na Katedře marketingových komunikací na VŠKK. Zabývá se grafickým designem a videem a jeho znalosti a dovednosti ho dovedly až na stáž ve Spojených státech. V Českém centru v New Yorku se během stáže věnoval kromě videa a grafického designu také pořádání eventů. Dlouhodobě spolupracuje s agenturou Kreativní Kancl, při práci na kampaních mimo jiné létá s dronem.

 

Tvojí doménou je video a grafický design. Bylo tomu tak od začátku? Jaký byl tvůj profesní vývoj?
Jsem z Liberce, tam jsem studoval na střední škole ekonomiku. Udělal jsem si test, kam na vysokou školu, a VŠKK mi vyšla jako první v pořadí. Když jsem se tam šel podívat, zaujalo mě, že tam jsou lidé z praxe, proto jsem VŠKK nakonec nastoupil. Rozhodl jsem se studovat kreativní marketing. Grafický design jsem při nástupu na školu ještě neovládal. Začal jsem pracovat v Kreativním Kanclu, kde jsme dělali videa a vymýšleli kreativní kampaně. Kromě toho jsem dělal svá videa pro vlastní klienty. Pak přišla korona a já chtěl zkusit něco nového, tak jsem se začal věnovat grafickému designu, nejdříve doma a pak pro klienty. Když jsem se hlásil na Erasmus, tak už jsem uváděl grafický design jako svou dovednost. Díky grafickému designu jsem byl přijat na stáž do Českého centra v New Yorku.

Právě ses vrátil ze stáže ve Spojených státech. Jak ses na stáž do New Yorku dostal?
Mysleli jsme si, že pojedeme na stáž se spolužákem. Spolužák měl v Americe známou rodinu. Volal jsem do organizace ERA, která poskytuje granty a rozhoduje, kdo dostane peníze. Tam jsme se ptali, zda by náš výjezd mohl být i do Ameriky. Paní z agentury říkala, že pro nás může udělat výjimku, ale výjezd nám nakonec bohužel nevyšel. Obrátil jsem se na Mgr. Veroniku Novákovou, která má na VŠKK na starosti Erasmus +. Přivedla mě na myšlenku oslovit česká centra v zahraničí. Zaujala mě centra v Tokiu a v New Yorku, pro stáž v Tokiu byla ale podmínka umět japonsky, takže jsem se rozhodl pro New York. Poslal jsem životopis, motivační dopis v češtině a v angličtině. Do čtrnácti dnů bylo vše zařízeno a z centra se už ptali, kdy přijedu. České centrum v New Yorku se stejně jako ostatní česká centra věnuje popularizaci české kultury a České republiky v zahraničí.

Liší se americký přístup k tvému oboru od toho českého? Zaskočilo tě něco?
Pracoval jsem s Čechy v české kanceláři, může ale říct, že marketing a reklamní průmysl je v USA na úplně jiné úrovni. Když se jde například na basket, lidé si jdou spíše pro zážitek, než čistě sledovat sport. Obecně je tam reklamní průmysl hodně majestátní. V televizi jdou během vysílání reklamy každých patnáct minut, takže televize je reklamami přehlcená. Konkurence je v USA velmi vysoká, na každý produkt má reklamu třeba deset výrobců.

Pro studenty i pedagogy na VŠKK je zásadní kreativní myšlení. Musí se s ním člověk narodit, nebo se dá „natrénovat“?
Dá se natrénovat. Existují knížky, které se tímto tématem zabývají. Člověk ale musí hodně chtít. S kreativou lze přijít do kontaktu až později během života, moji rodiče se třeba kreativě vůbec nevěnují. Také bych doporučil hodně sledovat filmy a hlavně je sledovat více do hloubky.

Zabýváš se i drony, s kterými létáš pro Kreativní Kancl. Mají docela kontroverzní pověst. Jaké u nich vidíš výhody a nevýhody?
Zpracovával jsem na toto téma bakalářskou práci. Předsudky proti dronům jsou velké, protože si je může koupit každý, takže samozřejmě i člověk, který s dronem létá, kam nemá, třeba do bezletové zóny, což se ale dá velmi lehce zjistit. Takoví lidé pak kazí obraz profesionálních uživatelů dronů. Potenciál u dronů do budoucnosti je strašně velký, například pro zemědělství nebo dodávkovou službu, což už má v plánu například Amazon, technicky už to dnes možné je, je ale zapotřebí dořešit legislativu.

Jsi aktivní na sociálních sítích, zejména na Instagramu. Jsou pro tebe sítě prostorem pro uměleckou seberealizaci, nebo koníčkem a komunikačním nástrojem?
Zas tak aktivní na sítích nejsem. Svá videa a ostatní práce dávám hlavně na Reels. Samozřejmě sítě užívám jako komunikační nástroj a jako prostor pro prezentaci pro klienty.

Není možné se nezeptat na umělou inteligenci. Ohrozí i grafiky?
Sleduji AI co se týče grafiky a v nadsázce bych řekl, že to už je v podstatě konec. AI vytváří písničky podle známých interpretů, které jsou lepší než ty originální. Do budoucnosti je to jeden z velkých problémů, Elon Musk už před lety řekl, že se, co se budoucnosti týče, nebojí války, ale právě umělé inteligence. Přesto si myslím, že grafikům může AI i hodně pomoci a že grafický design jako kreativní obor nezmizí.

V čem ti pomohlo studium na VŠKK?
Rozhodně jsem tam získal mnoho skvělých kontaktů, ať už jde o učitele, nebo o spolužáky a známé.

Teď pokračuješ na VŠKK na magisterském studiu na Katedře marketingových komunikací. Kam chceš profesně směřovat dál?
Studuji teď na VŠKK v posledním ročníku. Do budoucna bych chtěl víc a víc dělat videa, rozhodně se chci věnovat hlavně podnikání. Po návratu z New Yorku mám hodně nových pracovních nabídek.

Co bys poradil studentům, kteří se chtějí věnovat grafice, videu nebo kreativnímu průmyslu obecně?
Zajímat se o svůj obor, kromě studia si o něm zjistit co nejvíc informací i z jiných zdrojů. Dále se nebát, zejména se nebát komunikovat s učiteli na naší škole, kteří je můžou profesně velmi posunout. Také neodmítat příležitosti, na každou příležitost říkat ano.

 

Autor rozhovor: Marcela Kadlecová