Aktuality
Absolventi: Bc. Elena Chadžieva
9.5.2022
Nejprve v McDonald’s pouze brigádničila, pak se vypracovala na vedení směny a následně získala pozici v PR. V současné době pracuje v marketingovém oddělení. Elena Chadžieva na VŠKK vystudovala obor Kreativní marketing a komunikace, který ukončila s vyznamenáním. V rozhovoru nám prozradila, co vše obnáší její práce v McDonald’s a například i to, probíhá její komunikace se zákazníky a fanoušky společnosti.
Jak bys zhodnotila studium na VŠKK?
Bakalářské studium pro mě bylo hodně milé překvapení. Předtím jsem se pokusila vystudovat španělskou filologii a humanitní studia, ale oboje skončilo… v troskách, protože jsem cítila, že mě moje hyperaktivní kreativita táhne směrem k reklamě a komunikaci. 😊 VŠKK mě hodně nadchla už na dni otevřených dveří, kde jsem slyšela o soustředění školy i na praktickou znalost a spolupráci především s odborníky, kteří současně působí v oboru. A tohle očekávání se mi naplnilo.
Kdy sis uvědomila, že je pro tebe marketing to pravé?
Myslím, že finálně jsem marketingu propadla po nástupu do PR oddělení Mekáče, kdy jsem na denní bázi viděla, co všechno mají kolegové z marketingu na starost a jak se pracuje se světovou značkou takových rozměrů. Pro mě je navíc hodně důležité mít možnost sama tvořit produkty a být u přípravy větších projektů. Jeden z nich mě čeká v letos v létě. 😊
Získala jsi certifikát VŠKK. Jaké ti přinesl výhody?
S ohledem na to, že už jsem byla zaměstnaná v oboru, jsem ho zatím nevyužila. Věřím ale, že pro absolventy je to silné RTB jejich schopností a dovedností, a může jim tak i díky záštitě AKA hodně pomoct při hledání práce, zejména v reklamní agentuře.
Momentálně pracuješ jako marketingový specialista ve společnosti McDonald’s. Jak ses k tomu dostala?
K práci v marketingu jsem se dostala přes brigádu v restauraci McDonald’s, kam jsem nastoupila během studia na střední škole. Vždycky mě bavilo sledovat nové kampaně a přála jsem si jednou být tím člověkem, co je bude sám vymýšlet. Postupem času jsem se vypracovala na vedení směny. Po přesunu do Prahy za účelem studia vysoké školy jsem chtěla vyzkoušet trošku jinou oblast, takže jsem několik měsíců pracovala v butiku se šperky (což byl fakt obrat o 180° 😊). No a když se objevila nabídka práce v PR oddělení Mekáče, neváhala jsem. V PR jsem strávila tři roky v pozici community managera a v mezidobí jsem začala studovat VŠKK, takže mě to přirozeně posouvalo směrem do marketingu. Tehdejší vedení společnosti mi pak nabídlo přesun do marketingového oddělení, kde dnes začínám svůj třetí rok.
Český McDonald’s v říjnu zveřejnil příspěvek reagující na aktuální meme téma, počítačovou hru Among Us. Co vás k tomuto kontentu dovedlo?
Zrovna tenhle příspěvek byl ze série mých pokusů o real-time marketing. 😀 Mezi dalšími je třeba reakce na nové logo Prahy 3 nebo vlastní verze tehdy nového facebookového emoji „péče“. Zkouším občas vnášet do naší komunikace na sociálu témata a aktuální trendy, které u naší cílovky a cílovky na konkrétní sociální síti zrovna rezonují, abychom se jim tímto stylem i víc přiblížili. To jsem si do určité míry průběžně testovala i v rámci community managementu, kdy jsem se snažila opravdu o co nejvíce netradičních, pop kulturních a meme formátů, které měly skvělé výsledky.
Tvojí hlavní prací je zodpovědnost za kávovou platformu McCafé. Přiblížíš nám to trochu?
Obecně jde o to, že na základě nastavené marketingové strategie připravuji produktové kampaně. To znamená, že se na začátku dívám do různých zdrojů a informací o spotřebiteli, co fungovalo historicky, kam se ubírají aktuální trendy v kavárnách a ostatní podnicích podobného charakteru. Na základě toho sestavuji plán pro konkrétní produkty, kde pak spolupracuji s ostatními odděleními, třeba s nákupem a kvalitou. Společně potom hledáme vhodné dodavatele a konkrétní produkty, které do kampaně uvedeme. Z pohledu reklamní komunikace pak sepisuji brief pro reklamní agenturu, která navrhuje kreativní koncept. Od toho se odvíjí všechny konkrétní exekuce v daných touchpointech – venkovní a online reklama, pak POS komunikace, plán podle konkrétních částí, kde všude se McCafé promo objevuje… V průběhu a na závěr každé kampaně probíhá vyhodnocení, ze kterého čerpám v dalším období a celý proces se opakuje. No a to všechno nejen pro McCafé, ale také obecně McDonald’s dezerty (McFlurry, taštičky…), a v neposlední řadě tvoří velkou část mojí práce Happy Meal a všechno kolem něj.
Máš na starosti také komunikaci zaměřenou na rodiny, která je úzce svázaná s Happy Mealem. Na jaký výstup v tomto směru jsi nejvíce pyšná?
Happy Meal je téměř jediná platforma, kde zas tak volné ruce nemám. 😊 Programy s jednotlivými hračkami jsou většinou plánované na rok dopředu a řídí se globální strategií. Hlavně kolem nich funguje složitý dodavatelský řetězec a různé licence (například kvůli tomu, že většinou jde o hračky adaptované k nějakému filmu), proto je vše řízené centrálně a na lokální bázi jde především o přípravu všech komunikačních materiálů, jejich kontrolu a řešení případných problémů kolem dostupnosti hraček (což jsem zejména v době pandemie zažila na vlastní kůži). Nejvíce pyšná jsem asi na svoji úplně první zkušenost s Happy Mealem, tehdy jsem ještě jako součást PR oddělení dostala jako jeden z menších projektů lokální organizaci celosvětového 40. výročí Happy Mealu, kde se mimo jiné soutěžilo o speciální boxy obsahující původní kolekce hraček.
Utkvěl ti v paměti nějaký nezvyklý zážitek týkající se komunikace s fanoušky skrz profil McDonald’s?
Explicitní varianta odpovědi: Jednou mi jeden pán napsal v odpovědi na stížnost, že jsem přivandrovalkyně z východu a že bych měla táhnout zpátky, protože to tady funguje úplně jinak.
Safe varianta odpovědi: úplně nejvíc mě bavily přátelské přestřelky v komentářích skrz GIFy nebo memes, zpravidla to byly fakt úplně v pohodě výměny názorů, u kterých jsem se hodně nasmála a podle reakcí to vypadalo, že i ostatní komentující. 😊
Máš nějaké zásady, kterými se při komunikaci se zákazníky řídíš?
Styl, jakým jsem jednala se zákazníkem/fanouškem, se lišil podle typu kanálu, kde komunikace probíhala. V emailu jsem se vždycky snažila o profesionální výstup, aby druhá strana viděla, že my jako společnost máme fakt zájem na tom, aby všechny interakce končily v oboustranné spokojenosti. Na sociálu se to hodně liší podle konkrétního člověka. Když jsem věděla, že jde o „stálého zákazníka“, který nám pravidelně pod každý příspěvek spamoval hate, tak jsem konzistentně odpovídala v GIFech. To bylo mnohem efektivnější, než se snažit vše složitě vysvětlovat – haters gonna hate a jejich (veřejný) názor se pravděpodobně nikdy nezmění. Taky je tenká hranice mezi haterem a prachsprostým trollem. 😊 Ale tak ne nadarmo se říká, že hateři jsou jedni z vašich nejvěrnějších fanoušků. 😉
Baví tě zkoušet nové věci, například grafický design a šití. Zaznamenala jsi ve svých zálibách nějaký posun?
Haha, no, obojí bylo výsledkem mého mezicovidového nadšení do toho najít si nějaký koníček. Výrazněji jsem se posunula v grafickém designu, co se týče šití, zatím úspěšně odebírám Burdu a snažím se učit brát střihy. 😀
Autor rozhovoru: Karolína Havlová