Aktuality

Absolvent: Ing. Jaroslav Janouš

18.5.2023

Vášeň pro cestování a design přetvořil do aplikace Placehunter, kterou spoluvlastní s Eliškou Hudcovou a s níž v loňském roce vyhráli Startup Awards. Také je spoluzakladatelem agentury edgy.digital. Poznejte Jaroslava Janouše, který na VŠKK vystudoval Grafický a mediální design a své znalosti dokonce nějaký čas předával studentům SŠ a Akademie Michael. 

 

Přiblížil bys svou cestu na VŠKK? Proč ses rozhodl pro studium Grafického a mediálního designu zrovna zde?
Na VŠKK jsem naskočil až měsíc po začátku prvního semestru. Vždy mě to táhlo k designu, ale jelikož jsem se na střední škole věnoval ekonomice, tak jsem začal vysokoškolské studium na VŠE. To nebylo úplně ono a jelikož i v software housu edgy.digital, kde jsem spoluzakladatelem, jsem se původně věnoval designu, rozhodl jsem se vysokou změnit. Po researchi na Googlu jsem zvolil VŠKK.

Naplnila škola tvá očekávání?
No, byla to jízda. VŠKK byla v době mého nástupu ještě v plenkách a všechny obory byly pilotní ročníky. Z kraje to byl tedy trochu freestyle, ale postupem času se vše zaběhlo. Na VŠKK působí spousta expertů z oboru, což pro mě osobně je jedno z velkých plus. Vedení od Prokopa Sirotka ze studia Motor pro mě bylo jednou z nejlepších tamních zkušeností.

V čem tě nejvíce obohatila?
Určitě vhled do praxe a kontakty na zajímavé lidi. Člověk nikdy neví, kdy se budou hodit, ale tak už to s kontakty bývá.

Jakou máš s obdobím studia spojenou nejhezčí vzpomínku?
Už je to nějaký pátek, ale rozhodně nejde zapomenout na legendární večírky ve školní kavárně. Jo, ty byly super.

Vzpomeneš si na konkrétní projekt, na kterém jsi při studiu pracoval, který tě hodně obohatil a posunul tě ve tvé profesi?
Popravdě se nedá úplně říct, že by mě nějaký školní projekt ultimátně posunul. Projektů jsme měli za dobu studia několik a vždy jsem si odnesl spíše menší úlomky než nějakou komplexní zkušenost. Přeci jen jde stále o akademickou půdu a velký věci se dějí tam venku.

Už v roce 2016 jsi ale založil agenturu edgy.digital. Přiblížil bys její začátky a jak jsi její chod a podnikání zvládal skloubit se školou?
No, vždy to nějak jde. Otázkou je, jak vzorný student člověk je. Já určitě nepatřil k těm, co do školy zvládali docházet tak, jak se předpokládalo. Občas jsem musel z hodiny odejít a řešit nějakou urgentní záležitost. Současně jsem ale kdykoliv mohl během práce řešit školu a v některých případech využít i zdroje a vědomosti z práce pro splnění školních zadání. V každém případě jsem školu úspěšně dostudoval, takže to skloubit určitě jde. Jen je potřeba si to správně nastavit.

Osobně tam máš na starost business development. Popsal bys blíže, čemu se věnuješ?
Business development mám na vizitce, ale jakožto spoluzakladatel řeším tak nějak vše, co je potřeba. Možná jde spíše o operation, ale tak už to u zakladatelů bývá. 🙂 Business development je každopádně značnou částí mé pracovní doby. Jednoduše je o hledání nových obchodních příležitostí, navazování kontaktů a akvizici nových projektů. Vlastně jsem takový obchoďák, ale jaká pozice dnes nemá nějaký cool buzzword.

Máte v agentuře prostor pro nového člena týmu, člověka na praxi z řady studentů VŠKK? Jak by sis představoval ideálního kandidáta na tuto pozici?
Určitě ano. Pár stážistů jsem v edgy již měli a vždycky je to oboustranně (aspoň doufám) super zkušenost. Ideální případ je, když se pak domluvíme na další spolupráci. Ideální kandidát. Rozhodně jde o kombinaci hard i soft skills. V edgy řešíme zejména mobilní a webové aplikace, takže v rámci designu jde o digitální produktový design (UX/UI). Je tedy fajn, když už nějaká zkušenost v tomto směru je. Aplikace jsou totiž dost jiné, než letáky a vizuální identita. To je více artové zaměření designu. Potom je určitě důležitý charakter, spolehlivost, proaktivita a super pečlivost. Bez toho bychom si nesedli.

Dva roky jsi působil jako externí lektor na SŠ a VOŠ Michael. Co jsi tam učil? A chtěl by sis tuto zkušenost zopakovat, a to třeba i na VŠKK?
Je to tak. Studentům jsem předával znalosti v rámci informačních technologií (na škole tomu říkají IKT) a grafického designu. Snažil jsem se přinést trochu toho svěžího přístupu do středního vzdělávání a podle reakcí studentů se to minimálně částečně povedlo. Pokračování a klidně i na VŠKK bych se nebránil, ale už bych asi nekývl na pravidelnou výuku. Bylo to hodně časově náročné a v jeden moment jsem již musel začít rozdělovat svůj čas mezi více aktivit a pro výuku již nebylo místo.

Společně s Eliškou Hudcovou stojíš za aplikací Placehunter, která nabízí tipy na zajímavá a neokoukaná místa v České republice, ale i na Slovensku a v Rakousku. Dokonce jste se loni stali díky výhře Startup Awards oficiálně nejpopulárnějším startupem v ČR. Jak vnímáš vaše dosavadní působení, při kterém jste zaznamenali i tento úspěch?
Mám radost, jak se projekt a aplikace na trhu ujaly. V počátcích jsme bojovali s nově vzniklou konkurencí, ale poměrně rychle jsme si získali svou pozici na trhu i cílovou skupinu. Neustále pracujeme na rozvoji aplikace, přidávání nových míst i celých zemí. Uvidíme, co nás čeká v roce 2023, který asi nebude jeden z nejjednodušších, ale věřím, že když člověk něco dělá pořádně, tak to výsledky přinese.

Jak náročné bylo aplikaci rozběhnout? Pokud se nemýlím, připravovali jste ji čtyři měsíce… Kolik času jí věnujete aktuálně?
Přesně tak. První verzi aplikace jsme spustili čtyři měsíce poté, co jsme tenhle nápad dostali. Nespornou výhodou bylo edgy.digital a fakt, že se kolem návrhů mobilních aplikací pohybuji. Druhou podstatnou částí aplikace je obsah, tedy zpracovat jednotlivá místa – vše navštívit, nafotit, sepsat a přeložit do angličtiny. O to se postarala Eliška, moje snoubenka a současně spolumajitelka aplikace. Pro začátek jsme ideálně pokryli vše, co bylo potřeba. Když se blížilo vydání, využili jsme Elišky vliv na sociálních sítích, jelikož se na svém Instagramu a blogu věnuje cestování, krásné to zapadlo do její komunikace. Díky tomu jsme během prvních pár dní získali tisíce stažení a vyhoupli se na nejstahovanější aplikaci v Česku. Dnes nás je v Placehunter týmu deset a vývoj stále řešíme interně v rámci edgy.digital. Udělali jsme z toho oboustranně prospěšnou synergii.

Co bys doporučil člověku, který by si chtěl vytvořit vlastní aplikaci? Co neopomenout?
V první řadě je potřeba nápad. To, jakým způsobem se následně zpracuje, je až druhá věc. Často lidé chtějí aplikaci, protože to někde viděli, ale vlastně moc neví, k čemu bude sloužit. Druhou a stejně důležitou věcí je výběr partnera, se kterým bude aplikaci tvořit. Pravidelně se setkáváme s tím, že to jediné, co ve finále rozhoduje o volbě partnera je cena. Lidé si ale neuvědomují, že my v IT umíme specifikace projektu napsat tak, aby byl do budoucna prostor pro navýšení rozpočtu, i přes to, že se samotný rozsah projektu nezmění. Klient se pak diví, proč je cena dvojnásobná, ale na zpátečku je již pozdě. V edgy jednáme s klienty na rovinu, ve specifikacích neděláme kličky a velmi často kvůli tomu přijdeme o projekt. To, že by aplikace stála nakonec stejnou, někdy dokonce i nižší cenu, než u některé konkurence, která postupem času cenu upravuje, je již vedlejší. Moje mamka mi říkala: „Zkušenost je nesdělitelná“, a je to tak.

Spojili jste se s Amazing Places a Gastromapou Lukáše Hejlíka, vydali se i za hranice… Četla jsem, že v další sezoně chce doporučovat lokality v Itálii, Švýcarsku a Německu. Prozradíš více o vašich plánech do budoucna?
Ultimátním cílem je pokrýt většinu Evropy a kdo ví, možná nakoukneme i za velkou louži. Jednoduše chceme být aplikace, kterou máte staženou v telefonu a když chcete kdekoliv vyrazit na výlet, tak ji otevřete a jedete.

Jaké hezké místo, které podle tebe stojí za návštěvu, najdeme v blízkosti VŠKK?
V Praze je spousta hezkých míst, ale ne u všech jsme si řekli, že je umístíme do naší aplikace. Buďto jsou moc profláklá, takže na ně nepotřebujete aplikaci, nebo známe hezčí místa, a tím pádem je tam také nenajdete. Každopádně na rychlo únik z VŠKK bych doporučil Porodnici Apolynář. Za mě super zajímavá stavba, na kterou se krásně kouká. Hned vedle je vyhlídka na Prahu a Vltavu a od jara se tam dá posadit a třeba začíst do knížky. Kousek dál pak najdete Botanickou zahradu Univerzity Karlovy. Taky super místo, které není příliš zalidněné, takže klid zaručen.

Kam jsi naposledy vycestoval a které místo tě v poslední době opravdu okouzlilo? A kam se v blízké době chystáš?
Moje poslední zajímavější cesta byla o Vánocích, kdy s rodinou pravidelně vyrážíme za hranice, tentokrát na Kypr. Příjemný prohřátí, vyhnuli jsme se vánočním zmatkům, místo kapra jsme grilovali krevety a místo koukání na pohádky jsme koukali na oceán, zatímco jsme byli ponořeni do vířivky. A pokud se ptáš na místo, které mě okouzlilo, pak je to určitě aktivní sopka na Islandu. Předloni jsme vyrazili na expedici na Faerské ostrovy a Island a měli tu možnost stát přímo u tekoucí lávy. Neskutečný.

Jaké jsou tvé profesní a životní cíle a sny? A co se cestování týče, které místo máš na bucket listu?
Tuhle otázku máme všichni moc rádi. V životě je pro mě důležité najít balanc mezi prací a rodinou. Postupem času bych rád o něco zbrzdil a více času věnoval rodině, sobě a lidem kolem sebe. Teď je to spíš naopak, ale myslím, že časem se to všechno zúročí. Placehunter a edgy jsou pro mě srdcovka a mým cílem je vybudovat tyto dvě firmy a kdo ví, třeba si časem přiberu zase nějaký nový projekt. Cesty a správu bucket listu u nás řeší Eliška. Než stihneme jedno místo odškrtnout, tak jich pět přidá. Každopádně bych rád víc prozkoumal Asii, vyrazil do Patagonie a na Antarktidu.

Autor rozhovoru: Tereza Bartošková