Aktuality

Vyučující: Ing. Josef Vojta

28.2.2022

Vyučující Úvodu do strategického řízení značky a Kreativního průmyslu Josef Vojta je nejen výborným pedagogem, ale hlavně zkušeným markeťákem. Tento fakt dokazuje i práce pro firmy jako Michelin, Apple, Sony Playstation a spoustu dalších. Své zkušenosti s řízením značky předává studentům z první ruky, jelikož od roku 2014 vlastní komunikační ,,agenturu” The Brand Plan. Proč se Josef rozhodl pro podnikání a jak by poradil lidem se zájmem s podnikáním začít? Jake jsou dnešní trendy v marketingu? A proč je pyšný na pocit, že i po 30 letech v oboru o něm vlastně pořádně nic neví? To a mnohem více v rozhovoru níže.

Jak jste se dostal k výuce na naší škole?
Kamarád, co znal kamaráda, řekl svému kamarádovi… a už to bylo. Ale asi to může být i proto, že částečně učím i na UTB ve Zlíně.

Jaká je dle Vás největší výhoda VŠKK?
Já jich vidím víc. Konkrétně tři. Vzájemná spolupráce různých typů myšlení – analytického a kreativního. Škola tím, že má pod jednou střechou jak marketingové, tak kreativní obory, naučí spolupracovat různé profese, které spolu v reálném životě spolupracovat musí. To je jedinečná výhoda, kterou na jiné škole nenajdete. Pak je tu velmi úzké spojení s praxí. Jednak ve formě stáží v partnerských komunikačních agenturách, a druhak možnost pracovat ve studentské agentuře Kreativní Kancl, která zpracovává zakázky pro reálné klienty. A za třetí – jsou to lidé z praxe, kteří na škole učí. Tedy, žádná suchá teorie, ale příklady z reálného světa marketingu a reklamy.

Vyučujete marketingové předměty. Co se ve svých hodinách snažíte předat studentům jako hlavní?
Především to, že marketing je práce s lidskými bytostmi, které mají daleko k racionálnímu rozhodování. A navíc, “lidé tam venku”, tedy spotřebitelé, vnímají komerční komunikaci a marketing jako obtěžování. Chceme-li je oslovit, musíme respektovat způsob, jakým přemýšlí, jak se vzájemně ovlivňují a jaký má na jejich rozhodování vliv prostředí, ve kterém se pohybují.

Od roku 2014 máte vlastní komunikační agenturu The Brand Plan. Jak jste se dostal k vlastní firmě a co její řízení obnáší?
Označovat TBP jako komunikační agenturu je poměrně přehnané. Je to one-man-show, což je patrné z toho, že jsem se za téměř 10 let existence nedostal k vytvoření webu. TBP je spíše konzultační entita (marketing, komunikace, značky) a klienty zatím získává výhradně na základě referencí. A jak jsem se k tomu dostal? Dlouho jsem byl součástí velké mezinárodní TBWA a téměř 10 let jsem vedl pražskou a bratislavskou kancelář. Pracovali jsme pro krásné značky jako Absolut, Adidas, Nissan nebo Nivea. Ale jednoho dne jsem zjistil, že jsem hrozně unavený z práce, kterou dělám. Z práce, kterou mám rád – z reklamy – se stalo reportování americkému akcionáři a management nereálných očekávání. Tak jsem prodal podíly, dal si chvíli oraz, a šel s kůží na trh.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům nebo lidem, kteří mají o podnikání zájem?
Můj oblíbený Paul Arden v jedné ze svých geniálních knížek píše: Fail, fail and fail better. Jinými slovy a jazykem reklamního sloganu bych řekl – just do it! A hlavně se z toho nepos**te.

Jaké osobnostní kvality u markeťáků nejvíce ceníte?
Marketér je svou definicí typ jobu, který si vyžaduje generalisty, tedy lidi, kteří ví od všeho něco, mají schopnost nadhledu a zároveň vhledu do života spotřebitelů a práce všech, kteří se na výsledném tvaru podílejí. A takový člověk musí být zvědavý. Tedy, chcete-li osobnostní vlastnost, pak je to nikdy neutuchající potřeba ptát se proč!

Jaké jsou dnešní trendy v marketingu?
Je to ukrutně těžká otázka. Ale když tak o tom přemýšlím, tak rozevírající se nůžky mezi fascinací technologií a pomalu se vytrácející schopností reklamou prodávat a svádět spotřebitele. Marketingu vládnou data, a kdo chce být úspěšný, musí být schopen v nich číst a smysluplně je využít. Ale překlopit data do příběhu značky, do kreativních řešení, které bude značku budovat, nikoli ji rozmělňovat a mít sílu prodat, to je to, o co jde. Bylo tomu tak vlastně vždy, ale dnes je dat tolik, že jednou z klíčových schopností je oddělit podstatné od nepodstatného. Někdy se o kreativním myšlení mluví jako o magickém myšlení. Dobrá reklama vzniká tehdy, když z logického, analytického myšlení se jako zázrakem stává magické, které má sílu přitáhnout pozornost. Marketér je vlastně ten, kdo jednou nohou stojí v logice a druhou v magice.

Na co jste kromě vlastní firmy ve své dosavadní kariéře nejvíc pyšný?
Že i po téměř 30 letech v oboru mám pocit, že o něm nic nevím. Jde o to, že když je člověk mladý, má pocit, že všechno ví (říká se tomu Dunnig-Kruger efekt). Když do tématu pronikne hlouběji, zjistí, kolik toho ještě neví. Ruku v ruce s tímto poznáním přichází i jistá pokora. Opět to má název – říká se tomu Imposter efekt. A já jsem rád, že jsem se dostal do fáze, že si uvědomuji svá omezení. Člověk je pak sám sobě snesitelnější.

Máte zkušenosti i jako copywriter. Jaký by měl být podle Vás dobrý copywriter?
Moje copywriterská kariéra byla velmi krátká, ale vzhledem k tomu, že za tu dobu, co jsem v oboru, jsem pár dobrých zažil, tak je to schopnost vcítit se do “bot” těch, ke kterým chcete mluvit, chápat jejich potřeby a schopnost říci to jejich jazykem.

Změnil vás nějak výrazněji svět marketingu a businessu?
Díky marketingu a businessu jsem potkal spoustu úžasných lidi a každé takové setkání člověka trochu změní. Takže odpověď zní bezpochyby ano. Pokračovala-li by otázka jak, pak to asi bude ve smyslu, že každé takové setkání nabídne jiný úhel pohledu. A odlišný úhel pohledu vás posunuje dál. Hýčkejme si odlišné úhly pohledu.

Co byste vzkázal všem studentům naší školy?
Člověk má tendenci volit si cesty nejmenšího odporu. Nebojte se volit těžší cesty. Hodně vás naučí.

Autor rozhovoru: Kristýna Bláhová