Aktuality

Student: Nela Špechtnerová

24.8.2023

Nela Špechtnerová studuje na VŠKK management v kreativním průmyslu. Již před zápisem do studia začala spolupracovat s agenturou Kreativní Kancl a tato spolupráce trvá dodnes. Má za sebou stáž v agentuře McCann a taktéž účast v soutěži Young Lions. Nyní Nela pracuje ve společnosti Publicis Groupe jako Junior Strategy Planner a navíc vede vlastní video/foto crew 4RTCrewProductions. V rozhovoru se od talentované studentky mimo jiné dozvíte, jaká byla její dosavadní profesní cesta, co oceňuje na VŠKK a kam povedou její kroky v budoucnu.

Nelo, stejně jako mnoho dalších studentů VŠKK spolupracuješ s Kreativním Kanclem. Zahájila jsi tuto spolupráci dokonce ještě před samotným zápisem do studia. Jak k tomu došlo?
Kreativní Kancl mě zaujal hlavně tím, že student může už během studia sbírat zkušenosti a vyzkoušet si různé činnosti v praxi pro reálné klienty. Já jsem člověk, co se rád učí a dozvídá se nové věci, takže mě to velmi lákalo. Chtěla jsem mít co největší šanci, že budu do Kreativního Kanclu přijata, tak jsem se ozvala ještě před začátkem studia.

Byl marketing vždy tím, čemu ses chtěla profesně věnovat, nebo máš za sebou tvůrčí vývoj?
Mám za sebou tvůrčí vývoj. Vystudovala jsem obor Filmové a animační tvorby, takže jsem před nastoupením na VŠKK byla hodně zainteresovaná v tvorbě videí a fotografií. I na těchto zakázkách jsem zprvu pracovala s již zmíněným Kreativním Kanclem. Poté ovšem přišla marketingová zakázka a zjistila jsem, že mě to hodně baví. Začala jsem postupně objevovat, jaká konkrétní role by mě v marketingu bavila, a to mi nakonec odhalila stáž v McCannu.

Vedeš už několik let vlastní video/foto crew, vedla jsi i tým, který připravoval projekty v rámci předmětu intermediální tvorba. Baví tě být vůdčím duchem?
Blízcí lidé kolem mě mi už několik let říkají, že jsem od přírody vůdčí typ. Mě samotnou vedení týmu baví a ráda bych v budoucnu měla šanci v práci tým vést.

Na co se zaměřuješ na své pozici Junior Strategy Plannera?
Jako Junior Strategy Planner se v této fázi hlavně zaměřuji na to navnímat a naučit se činnosti spojené s práci stratéga. Zjistila jsem ovšem, že role stratéga není jen o tom nastavit strategicky komunikaci značky, ale může se jednat i o interní oporu kreativnímu oddělení. Může pomoct s tvůrčím procesem díky sesbírání inspirace a nasměrování, jak by si výsledné návrhy pro daného klienta představoval.

Jaké jsou tvoje profesní plány do budoucna?
Momentálně se cítím spokojená na své pozici v Publicis Groupe, tudíž bych zde chtěla po dokončení studií zůstat. Strategie mě baví a cítím, že je toho ještě mnoho, co je potřeba se naučit a zažít v praxi.

Co je podle tebe důležité pro úspěch v marketingu?
Chuť se učit. Zkoušet nové věci. Nebát se tolik udělat chybu, protože ty jsou nejlepším zdrojem učení. Neustále hledat prostor pro zlepšení a zdokonalovat se, protože se vždy něco najde. Prozkoumávat trendy a hledat nové zdroje učení, protože doba se neustále zrychluje. Aktivně se snažit rozvíjet a zapojovat do projektů. Prohlubovat si znalosti a být otevřený novým příležitostem. Alespoň pro mě je toto všechno tím, co mě dostalo až sem.

V čem ti pomáhá studium na VŠKK? Daří se ti skloubit ho se zaměstnáním?
Naučit se o marketingu co nejvíc. Mnoho věcí jsem před nástupem na školu neznala a nevěděla. Kdybych chtěla nyní nastoupit na marketingovou pozici, ale bez studia na VŠKK, měla bych to mnohem těžší. Praktické rady a zkušenosti vyučujících jsou nesmírně užitečné. VŠKK mě už po dvou letech studia dokázala připravit na práci v marketingu, teď je to o sbírání zkušeností a využití získaných zkušeností v praxi. VŠKK vychází vstříc studentům, kteří již při studiu pracují. Z týdne jsem ve škole 2,5 dne, zbytek mohu využít na praxe v reklamní agentuře, ve které jsou též velmi ochotní mi vyjít vstříc.

V letošním roce ses zúčastnila soutěže Young Lions. Jaká to byla zkušenost?
Jedním slovem nenahraditelná. Pracovat 24 hodin v kuse na briefu od klienta je vskutku zážitek. Doufaly jsme, že bychom mohly jít na pár hodin spát, to se ovšem nestalo. Opravdu jsme na tom pracovaly 24 hodin, den a noc. Ale mít takovou příležitost se do hloubky ponořit do jednoho zadání je něco, co se v reálném životě jen tak nestane. Získaly jsme pozitivní zpětnou vazbu z naší odvedené práce a i když jsme nevyhrály, tak právě získané zkušenosti cením nejvíce.

Absolvovala jsi několikaměsíční stáž v McCannu. Doporučila bys tuto nebo podobnou stáž ostatním studentům?
Určitě. McCann je úžasná agentura, která aktivně poskytuje stáže studentům VŠKK. Měla jsem možnost vyzkoušet si nejen práci pro Art Directora, Copywritera, Creative Directora a Grafika, ale samozřejmě i pro Stratéga, díky kterému jsem zjistila, že strategie je to pravé pro mě. Je skvělé vyzkoušet si různé marketingové profese ještě během studia, protože pak je větší šance, že student bude vědět, co chce po dokončení studií dělat.

Co bys poradila studentům, kteří se chtějí věnovat marketingu?
Získat v první řadě základní informace o marketingu a o tom, co práce v něm obnáší. Pro osvojení hlubších znalostí různé workshopy, webináře, konference, akademie a odborné knihy, které více vysvětlí praktickou část marketingu. A v neposlední řadě studium marketingu, pro které mohu jen a jen doporučit VŠKK.

Autor rozhovoru: Marcela Kadlecová