Aktuality
Festival tvůrčího psaní 6.–7. února 2025
11.2.2025
Leoš Kyša při workshopu
Petr Borkovec při workshopu
Jiří Dědeček workshopoval v knihovně
Leoš Kyša na besedě o tvůrčím psaní
Rektorka Dana Janovská zahajuje večer věnovaný 25 letům od vzniku původní Literární akademie
Bývalý rekor Literární akademie prof. Petr Čornej
Úspěšná absolventka Literární akademie VŠKK Sára Vůchová
Na Festivalu vystoupila i Kateřina Tučková
Před besedami zazpíval Jiří Dědeček
Besedoval mj. prof. Petr Čornej, Kateřina Tučková a Václav Králíček
V pátek besedovali se studenty a četli ze svých děl Tess M. Puffrová, Olga Zbranek, Lucie Ortega a Alžběta Bílková
Festival tvůrčího psaní Literární akademie propojil několik generací tvůrců
S uměním vyprávět příběhy uspějete v různých oborech. I o tom se mluvilo na Festivalu tvůrčího psaní, který se konal 6.–7. února na Vysoké škole kreativní komunikace. Ta v roce 2016 navázala výukou literární tvorby na Literární akademii Josefa Škvoreckého. Akce se konala u příležitosti 25. výročí založení původní instituce a přilákala její absolventy, pedagogy i zájemce o psaní ze středních škol.
Festival proběhl v prostorách pražské Vysoké školy kreativní komunikace a nabídl zdarma workshopy tvůrčího psaní, besedy, autorská čtení i příležitost pro neformální setkání lidí, které propojuje zájem o tvorbu i čas strávený na Literární akademii.
Tvoření a inspirace
Na tvůrčí dílny, které proběhly v dopolední části programu a věnovaly se např. společenské próze, fantastice či poezii, se přihlásilo bezmála 150 zájemců z řad studentů středních škol z celé republiky. „Účastí jsme byli mile překvapeni. Naplnili jsme kapacitu,“ řekl Václav Krištof, zakladatel Literární akademie a její aktuální ředitel.
„Oproti jiným literárním festivalům jsme se rozhodli více zaměřit na tvůrčí psaní a kreativní proces, který může vést ke vzniku díla. Tomu jsme se věnovali jak na praktických workshopech pro studenty 3. a 4. ročníků středních škol, tak v druhé části programu, kde o tvůrčím psaní hovořili pedagogové a absolventi Literární akademie a další tvůrci,“ doplnil tajemník LA Daniel Kubec.
Účastníci a účastnice workshopů, které vedli Leoš Kyša aka František Kotleta, Daniel Kubec, Dora Čechová, Petr Borkovec, Jiří Dědeček a Ondřej Štindl, odešli obohaceni o nové znalosti a pohledy v oblasti interpretace textu i jeho tvorby. „Líbilo se mi, že tam byli lidé, které baví to samé, co mě, ale každý vymyslel něco jiného a originálního. Nad texty jsme diskutovali a dostali i odbornou zpětnou vazbu od vedoucího dílny,“ zmínila jedna z účastnic. „S fantastikou jsem byl moc spokojený. Byla tam jak teoretická část, tak pan Kyša sdílel své zkušenosti s tvorbou a následně jsme mohli tvořit i my a představit své návrhy – vymýšleli jsme společně příběh a svět, ve kterém by se odehrával. Jsem nadšený a plný inspirace,“ sdílel jiný student. Kdyby některé ze zúčastněných tvůrčí psaní oslovilo natolik, že by ho chtěli na VŠKK studovat, mohou v budoucnu využít voucher na slevu na školné, který obdrželi.
Příběh prodává
Spisovatel, vyučující, popularizátor vědy a bývalý novinář Leoš Kyša následně zasedl spolu s Václavem Krištofem v první debatě, kterou moderovala Michaela Jadrná. Mluvili o tom, jak se LA, obor a jeho náplň proměnily, o tom, jestli je talent potřeba a proč je umění vyprávět příběhy důležité nejen pro spisovatele. „Ukazuje se víc a víc, že ten, kdo umí dobře vyprávět příběh, dokáže ovlivňovat realitu a to, čemu lidi věří. Dobrý příběh umí prodávat. Na příbězích vyrůstáme, jsou hluboko v našem genetickém kódu. Ti, kteří umí příběhy vyprávět, uspějí v různých oborech, ať už je to literární tvorba, novinařina, popularizace vědy nebo třeba marketing. Je to skvělá kompetence a bude i v době AI, v dalších pěti i dvaceti letech,“ řekl Kyša.
„Získali jsme akreditaci na dalších pět let studia Literární tvorby. I v souvislosti s tím jsme udělali pár atraktivních změn v programu Literární tvorba, např. jsme přidali právě storytelling, jehož výuka bude probíhat všech šest semestrů,“ navázal Krištof. „Dále chceme ještě více posílit mezioborovou spolupráci. To se může odrazit i v bakalářských projektech studentů Literární tvorby, které by měly být stále postavené na textu, ale budou více otevřené různým formám zpracování ve spolupráci s dalšími obory, které na VŠKK jsou.“
Vzpomínky na studium a uplatnění absolventů
Další bod programu se věnoval absolventům LA, jejich tvůrčím zkušenostem, vzpomínkám na studium a tomu, jaké příležitosti jim škola poskytla. Do diskuze jich přijalo pozvání hned jedenáct: Sára Vůchová, Ivana Myšková, Iveta Svobodová, Daniela Nacházelová, Martina Daněk, Anna Štičková, Václav Chochola, Jana Šrámková, Anna Řezníčková, Martina Blažeková a Lukáš Vydra. Oceňovaná prozaička, autorka divadelních her, young adultrománů nebo publicistických textů, ale také game designérka, která se podílela na KingdomCome: Deliverance II. Někdo psaní vyučuje a zároveň hraje v kapele nebo vede knihovnu, jiný píše blog o víně, věnuje se kulturní politice či sportovní diplomacii. Ocenili kolektiv, možnost setkávání se se spisovateli, kontakty… „Otevřelo mi to mnoho dveří. Asi bych nebyla publikovaná autorka, kdybych tady nestudovala,“ řekla Sára Vůchová.
Jako studenti psali, ale také hodně četli a začali se dívat na knihy jinak. „Nikdy jsem toho nepřečetla tolik jako za studium tady. Můj rekord je Zločin a trest za jeden den,“ prohlásila Anna Řezníčková. Došlo i na témata jako kritika, spolupráce s redaktory či tvůrčí blok.
Obohacující dialog
Někteří z absolventů se účastnili i další besedy, a to společně s pedagogy, ať už bývalými, současnými, tak těmi, kteří tuto roli teprve přislíbili: Petr Čornej, Leoš Kyša, Kateřina Tučková, Vladimír Novotný, Zuzana Říhová, Jana Šrámková, Iveta Svobodová, Jiří Dědeček, Ivana Myšková, Lukáš Vydra, Daniel Kubec a Václav Krištof.
Co je vedlo k učení tvůrčího psaní a literatury? V čem je jejich zkušenost obohacuje? „Je zajímavé se setkávat s mladými lidmi, konfrontovat s nimi politické názory, pohled na společnost, ale i kulturu. Nastavuje vám to zrcadlo. Od studentů chytám moudra, zjišťuji, jak přemýšlejí o světě. Je to obohacující. Mám k mladým lidem obrovský respekt a zároveň si uvědomuji, jak velké výzvy mladší generace čekají,“ přiblížil Kyša.
Touha po dialogu vedla k učení o literatuře i Zuzanu Říhovou, spisovatelku a ředitelku Prague School of Creative Communication. „Psaní a čtení může být autistická činnost. Odehrává se často v samotě a tichu. Vrátila jsem se k učení proto, že jsem chtěla o literatuře zase s někým mluvit. Učím pro radost.“
Po besedě následovalo autorské čtení a neformální setkání těch, kteří se s koncem oficiálního programu nerozutekli do svých domovů.
Young adult jako trend posledních let
Páteční dopolední program opět patřil tvůrčím workshopům. Beseda byla po předchozím nabitém dni už jen jedna. Věnovala se young adult žánru a pozvání do ní přijaly TessM. Puffrová, Olga Zbranek aka Nofreeusernames, Lucie Ortega a Alžběta Bílková.
Partnery Festivalu tvůrčího psaní byly Epocha, Éditions Fra, Dobrovský a Albatros Media.
Plány
Daniel Kubec zmínil, že by škola chtěla posílit komunikaci s absolventy: „Rádi bychom byli s absolventy ve větším kontaktu, častěji je zvali na akce a potkávali se s nimi. Tento festival byl pro to skvělou příležitostí a chtěli bychom z toho udělat tradici.“
„Plánujeme také zmapovat historii tvůrčího psaní a v souvislosti s tím budeme absolventy kontaktovat, aby se s námi podělili o různé vzpomínky ze studentských let,“ dodal Krištof.
Vedení školy také chystá další literární konferenci o historii LA a kurzy tvůrčího psaní ve spolupráci s Českým literárním centrem, kurzy by se měly uskutečnit v říjnu. Květen bude opět spojený s účastí na Světě knihy – tentokrát škola na svém stánku chystá zatím nejnabitější program, o něm bude v budoucnu blíže informovat.