Aktuality

Vyučující: Mgr. Jaroslav Pružinec

7.11.2022

Yaro Pružinec na VŠKK působí jako vyučující Vizuálního myšlení. Mimo to jej studenti mohou znát také ze školní agentury Kreativní Kancl. Jak nám Yaro v rozhovoru prozradil, jeho koníčkem je celý jeho život – vyzkoušel jak práci na volné noze, tak i tu týmovou na pozici kreativního ředitele, a kromě známých kampaní pro T-Mobile má zkušenosti například také s ilustrací knih. Toto je jen část témat, které jsme s Yarem v rozhovoru probrali, další podrobnosti a zajímavosti na vás čekají níže.

Proč jste se rozhodl zrovna pro VŠKK?
Nejdřív jsem dostal nabídku od Ondřeje (Štěpánka). Teprve potom jsem začal školu vnímat a přemýšlet. Nadchlo mě, když jsem zjistil, že jsou tu lidé, kterých si vážím, mám je rád a znám je z praxe. To vám říká, že jste na dobré adrese.

Vyučujete Vizuální myšlení. Mohl byste nám prozradit, co je náplní tohoto předmětu?
Ha. Dobrá otázka. Mě osobně ten název zaskočil.) Musel jsem si sám ujasnit, která oblast tak širokého pojmu je pro studenty smysluplná, a kde jsou moje možnosti. Vzhledem k tomu, co znám z praxe a jaké je zaměření školy, vytvořil jsem takový sled hravých cvičení, které mají studentům ukázat proces vznikání nápadů, a zároveň si vyzkouší vlastní schopnosti, porovnají je s ostatními a naučí se je odprezentovat. Malá zkušenost je víc než teorie. Mým cílem je, aby si uvědomili, že je to prosté, ale účinné. Aby si pamatovali, že kreativita není věda, ale znamená lehkost a hravost. Pak vás práce v reklamě může bavit celý život.

Podílel jste se jako art director a idea maker na mnoha kampaních pro T-Mobile, velmi známé jsou například Zadarovy Vánoce. Jak jste se k této příležitosti dostal a jak na tuto práci vzpomínáte?
Dostal jsem se k tomu vlastně náhodou. Po šesti letech v Young & Rubicam jsem s kamarádem Ondřejem Hüblem nastoupil do Saatchi & Saatchi, která v té době vytvořila reklamy s Chuckem Norrisem a říkal jsem si: hmm – klobouček, tam chci. Ovšem, když jsme nastoupili, ukázalo se, že začíná na T-Mobile tender a vše může být jinak. Naštěstí jsme v tendru asi Martina Jaroše (tehdejší šéf marketingu) přesvědčili, že jsme ti praví a klient zůstal v agentuře dalších devět let. Zažil jsem skvělou partu, skvělé kreativce, skvělé herce, režiséry, produkce a opravdu milé klienty. Jinak zatím nevzpomínám, nechávám si to na stáří (ha, ha), ale určitě budu vzpomínat, když mi to senilita dovolí, vesele a sentimentálně.

Někteří studenti si Vás mohou pamatovat i z Kreativního Kanclu. Baví Vás práce s kreativní agenturou složenou ze studentů?
Rozhodně. Mě na škole baví právě studenti. Já jsem komunikativní, a když se mi povede je rozmluvit, tak jsem naprosto spokojený, protože jsem zvyklý na tým, na jiné myšlení, jiné nápady, a navíc mám radost, když potkávám nadané a inteligentní lidi.

Ilustroval jste knihy Shoříme na vlnách a Hod mrtvou labutí. Co Vás k této příležitosti dovedlo?
Přátelství s autory, kteří mi dali důvěru.)

Působíte také jako kreativní ředitel…Můžete nám popsat, jak vypadá Váš pracovní den na této pozici?
Je to pozice, kterou jsem nikdy dělat nechtěl. Jo jo, nikdy neříkej nikdy. Po dvou letech na volné noze jsem dostal pocit, že mi chybí týmová práce (covid asi byl moc dlouhý), a nechal jsem se ukecat. Prý bych to měl před smrtí stihnout. Navíc jsem už asi starý a dostatečně ješitný na to, abych chtěl mít někoho nezkušenějšího nad sebou. Zatím jsem neměl čas zkoumat, jestli to dělám dobře, protože to obnáší organizaci, řešení lidí, nesete zodpovědnost za práci ostatních, prezentujete, a zároveň se snažíte i něco vymyslet. Takže se nezastavím. Za to jsem ale rád, protože neznám pracovně nic horšího, než tam sedět zbytečně a čekat na výplatu.

Co pro Vás bylo největší profesní výzvou?
Každé nové zadání? Reklama rychle stárne a hned mizí. Navíc nikoho nezajímá a vy se musíte snažit zákaznickou pozornost upoutat aspoň na chvíli. Znovu a znovu se musíte mobilizovat a zkusit to zase jinak. Jedna největší výzva neexistuje, vždycky se objeví nová.

Za svou kariéru jste obdržel mnoho ocenění, jako je například Louskáček od ADC Creative awards. Jaká cena Vás překvapila nejvíce?
Ta první (ale nevzpomenu si, která to byla:), protože jsem netušil, jak se toho dá dosáhnout, a najednou se to stalo. Nevím to ani teď, ale už vím, že se to stát může, tak už mě to nepřekvapuje. Možná je na to jediný „recept“ udělat to za sebe co nejlíp a doufat, že nebude dalších 300 lidí lepších než vy. Mám z těch cen radost, ale nikdy jsem je moc neprožíval.

Pracujete momentálně na nějakém projektu?
Na několika, když se podíváte na klientelu agentury Boomerang, kde jsem nyní, tak skoro na každém aspoň trochu.

Máte nějaký koníček, který Vám pomáhá se odreagovat od práce?
Koníčky jsem asi nikdy nepotřeboval, můj život je můj koníček. Odjakživa kreslím, a navíc mám teď atelier, kde po letech zase maluju. Tam se dokážu teleportovat do jiné reality a zapomenout na práci.

Autor rozhovoru: Karolína Havlová