{"id":15310,"date":"2023-04-26T09:53:15","date_gmt":"2023-04-26T07:53:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.vskk.cz\/cz\/?page_id=15310"},"modified":"2023-04-26T09:53:15","modified_gmt":"2023-04-26T07:53:15","slug":"vyucujici-mga-martin-hovorka","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.vskk.cz\/cz\/aktuality\/vyucujici-mga-martin-hovorka\/","title":{"rendered":"Vyu\u010duj\u00edc\u00ed: MgA. Martin Hovorka"},"content":{"rendered":"
Jak jste se dostal k v\u00fduce na V\u0160KK?<\/strong> Vystudoval jste FAMU. Vzpom\u00edn\u00e1te n\u011bkdy na dobu sv\u00fdch studi\u00ed?<\/strong> Jak V\u00e1s napadlo vybudovat n\u011bco takov\u00e9ho?<\/strong> Jak\u00e9 byly za\u010d\u00e1tky?<\/strong> Co v\u0161e vlastn\u011b obn\u00e1\u0161\u00ed pr\u00e1ce anim\u00e1tora?<\/strong> Co je podle V\u00e1s nejt\u011b\u017e\u0161\u00ed \u00falohou z oblasti animace, o kter\u00e9 b\u011b\u017en\u00ed div\u00e1ci m\u00e1lokdy tu\u0161\u00ed?<\/strong> Jak\u00e9 prost\u0159ed\u00ed V\u00e1s nejv\u00edce ovlivnilo p\u0159i pr\u00e1ci na vlastn\u00edch projektech?<\/strong> Vn\u00edm\u00e1te n\u011bjak\u00e9 plusy a minusy animovan\u00fdch reklam oproti t\u011bm hran\u00fdm?<\/strong> Jak si vlastn\u011b stoj\u00ed \u010desk\u00e1 animovan\u00e1 tvorba ve sv\u011bt\u011b?<\/strong> Je n\u011bco, co byste cht\u011bl na z\u00e1v\u011br vzk\u00e1zat student\u016fm, kte\u0159\u00ed se cht\u011bj\u00ed v budoucnu vydat Va\u0161\u00edm sm\u011brem?<\/strong> <\/p>\n Autor rozhovoru:<\/strong> Karol\u00edna Havlov\u00e1, Marcela Kadlecov\u00e1<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Martin Hovorka je jednou z p\u0159edn\u00edch osobnost\u00ed \u010desk\u00e9 animace. B\u011bhem sv\u00e9…<\/p>\n","protected":false},"author":9,"featured_media":15313,"parent":53,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"news.php","meta":{"episode_type":"","audio_file":"","cover_image":"","cover_image_id":"","duration":"","filesize":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","filesize_raw":"","footnotes":""},"yoast_head":"\n
\nPoprv\u00e9 mi o V\u0160KK \u0159ekl m\u016fj kolega z pr\u00e1ce, vynikaj\u00edc\u00ed anim\u00e1tor Pavel Hrubo\u0161. Mysl\u00edm, \u017ee jeho vyzval ke spolupr\u00e1ci a v\u00fduce na V\u0160KK v prvn\u00edm roce existence oboru AVE tehdej\u0161\u00ed vedouc\u00ed ateli\u00e9ru Martin H\u0159eba\u010dka. Vzhledem k tomu, \u017ee jsme v t\u00e9 dob\u011b v r\u00e1mci na\u0161eho studia Eallin uva\u017eovali o mo\u017enostech v\u00fduky animace anebo p\u0159\u00edpravy odborn\u00fdch kurz\u016f se stejn\u00fdm zam\u011b\u0159en\u00ed, dorazil jsem po dohod\u011b na dal\u0161\u00ed sch\u016fzku s Martinem H\u0159eba\u010dkou i j\u00e1. V\u0161e se ale seb\u011bhlo velmi rychle a s ohledem na svoje dal\u0161\u00ed povinnosti v r\u00e1mci firmy jsem nab\u00eddku na spolupr\u00e1ci, kter\u00e1 vz\u00e1p\u011bt\u00ed p\u0159i\u0161la, odm\u00edtl. My\u0161lenka na u\u010den\u00ed u mne ale st\u00e1le zr\u00e1la. A tak kdy\u017e se mi po p\u016fl roce ozval majitel V\u0160KK, Ond\u0159ej \u0160t\u011bp\u00e1nek, kter\u00e9ho jsem znal ze studi\u00ed na FAMU, a nab\u00eddku na spolupr\u00e1ci zopakoval, ji\u017e jsem souhlasil.<\/p>\n
\nP\u0159ed t\u00edm, ne\u017e jsem studoval na FAMU, jsem absolvoval 4 roky na \u010cVUT. Zat\u00edmco na studium na FAMU vzpom\u00edn\u00e1m velmi \u010dasto a dodnes se setk\u00e1v\u00e1m se sv\u00fdmi spolu\u017e\u00e1ky a kamar\u00e1dy, studia na \u010cVUT ve mn\u011b tak siln\u00e9 vzpom\u00ednky nezanechala. Doba m\u00e9ho studia na FAMU ur\u010dit\u011b pat\u0159\u00ed k t\u011bm nejlep\u0161\u00edm obdob\u00edm v m\u00e9m \u017eivot\u011b. Ji\u017e mnohokr\u00e1t jsem uva\u017eoval o tom, \u017ee bych se velmi r\u00e1d do t\u00e9 doby nov\u00fdch z\u00e1\u017eitk\u016f, bezstarostn\u00fdch ve\u010d\u00edrk\u016f a dlouh\u00fdch r\u00e1n vr\u00e1til. Asi i proto, \u017ee jsem v t\u00e9 dob\u011b \u017eil pom\u011brn\u011b intenzivn\u00ed \u017eivot a ne v\u017edy mi zb\u00fdvalo dostatek \u010dasu na studia, jsem dnes ke sv\u00fdm student\u016fm o n\u011bco ch\u00e1pav\u011bj\u0161\u00ed a shov\u00edvav\u011bj\u0161\u00ed. Jste zakladatelem spole\u010dnosti Eallin, kter\u00e1 se zab\u00fdv\u00e1 v\u00fdrobou animovan\u00fdch film\u016f, zn\u011blek, reklam a videoklip\u016f.<\/p>\n
\nP\u0159ed t\u00edm, ne\u017e jsem se dostal na FAMU, tak jsem pracoval na v\u00fdrob\u011b filmu Jana \u0160vankmajera Spiklenci slasti. Od t\u00e9 doby mne animace podv\u011bdom\u011b p\u0159itahovala. A tak jsem od druh\u00e9ho ro\u010dn\u00edku na FAMU za\u010dal i produkovat \u0161koln\u00ed filmy vrstevn\u00edk\u016fm z katedry animace. Jeliko\u017e jsem byl v t\u00e9 dob\u011b jedin\u00fd, kdo se takto c\u00edlen\u011b soust\u0159edil na spolupr\u00e1ci s anim\u00e1tory, vytvo\u0159il jsem si v jejich \u0159ad\u00e1ch pom\u011brn\u011b hodn\u011b kamar\u00e1d\u016f. V pr\u016fb\u011bhu p\u00e1t\u00e9ho ro\u010dn\u00edku (kter\u00fd jsem z d\u016fvodu nechuti opou\u0161t\u011bt \u201estudentsk\u00e1 l\u00e9ta\u201c studoval 3 roky!!) jsem intenzivn\u011b p\u0159em\u00fd\u0161lel, co je to d\u016fle\u017eit\u00e9, co si jako student katedry produkce mohu odn\u00e9st ze \u0161koly. Zat\u00edmco kreativn\u00ed profese si v pr\u016fb\u011bhu studia vytv\u00e1\u0159ely sv\u016fj showreel, j\u00e1 si budoval kontakty. Jednoduch\u00e1 \u00favaha mne n\u00e1sledn\u011b vedla k tomu, \u017ee m\u00e1m-li si ze \u0161koly odn\u00e9st co nejv\u00edce, pak budu muset vyu\u017e\u00edt kontakty, vztahy a p\u0159\u00e1telstv\u00ed, kter\u00e9 jsem si v pr\u016fb\u011bhu studi\u00ed vybudoval. A proto\u017ee v t\u00e9 dob\u011b nebylo v \u010cech\u00e1ch prakticky \u017e\u00e1dn\u00e9 funk\u010dn\u00ed studio, kter\u00e9 by spolupracovalo a zastupovalo v\u00edce v\u00fdtvarn\u00edk\u016f a re\u017eis\u00e9r\u016f najednou, tak vznikl EALLIN.<\/p>\n
\nZa\u010d\u00e1tky podnik\u00e1n\u00ed jsou v\u017edy t\u011b\u017ek\u00e9. Firmu jsme zalo\u017eili s kamar\u00e1dem Luk\u00e1\u0161em Skaln\u00edkem a z po\u010d\u00e1tku jsme ji dotovali ze sv\u00fdch \u00faspor. Zat\u00edmco Luk\u00e1\u0161 z\u00edsk\u00e1val prost\u0159edky d\u00edky provozov\u00e1n\u00ed horsk\u00e9 chaty, j\u00e1 jsem se nech\u00e1val naj\u00edmat jako produk\u010dn\u00ed a vedouc\u00ed produkce p\u0159i v\u00fdrob\u011b hran\u00fdch reklam. V pr\u016fb\u011bhu studi\u00ed jsem si takto vyd\u011bl\u00e1val na \u017eivobyt\u00ed, tak\u017ee jsem v oboru m\u011bl ji\u017e pom\u011brn\u011b dost kontakt\u016f. Pracovali jsme 6\u20137 dn\u00ed v t\u00fddnu. V\u0161echny prost\u0159edky, kter\u00e9 jsme vyd\u011blali, jsme vlo\u017eili zp\u011bt do firmy. Nem\u011bli jsme \u017e\u00e1dn\u00e9ho investora, tak\u017ee na ka\u017ed\u00fd po\u010d\u00edta\u010d, monitor, software jsme si museli vyd\u011blat. Jen pro va\u0161i p\u0159edstavu, v t\u00e9 dob\u011b st\u00e1l po\u010d\u00edta\u010d, na kter\u00e9m bylo mo\u017en\u00e9 d\u011blat online kompoziting, 5\u20138 milion\u016f K\u010d. Dnes v\u00e1m na stejnou pr\u00e1ci posta\u010d\u00ed stroj za p\u016fl milionu.<\/p>\n
\nS oblibou \u0159\u00edk\u00e1m, \u017ee anim\u00e1tor je herec v animovan\u00e9m filmu. On je ten, kter\u00fd vdechne pohyby ne\u017eiv\u00e9 loutce. A stejn\u011b jako ka\u017ed\u00fd \u017eiv\u00fd herec zahraje sc\u00e9nu dle sc\u00e9n\u00e1\u0159e tak trochu po sv\u00e9m, ostatn\u011b i re\u017eis\u00e9r si podle t\u00e9to unik\u00e1tn\u00ed hereck\u00e9 \u201e\u0159e\u010di\u201c jednotliv\u00e9 herce do rol\u00ed vyb\u00edr\u00e1, tak ka\u017ed\u00fd anim\u00e1tor rozpohybuje postavy, je jedno, jestli jde o 2D, 3D anebo o loutky, unik\u00e1tn\u011b. Tak\u017ee anim\u00e1tor mus\u00ed b\u00fdt tak trochu herec, kter\u00fd ale mus\u00ed m\u00edt tak\u00e9 obrovskou trp\u011blivost. To, co herec b\u011b\u017en\u011b zahraje za minutu, anim\u00e1tor vytv\u00e1\u0159\u00ed i n\u011bkolik t\u00fddn\u016f.<\/p>\n
\nTo lze jen t\u011b\u017eko takto jednodu\u0161e \u0159\u00edci. Ka\u017ed\u00fd projekt je unik\u00e1tn\u00ed. Ka\u017ed\u00fd projekt pracuje s rozd\u00edln\u00fdm v\u00fdtvarnem, pro realizaci se vyu\u017e\u00edvaj\u00ed r\u016fzn\u00e9 technologie anebo jejich kombinace, ka\u017ed\u00fd p\u0159\u00edb\u011bh p\u0159in\u00e1\u0161\u00ed specifick\u00e9 anima\u010dn\u00ed a vizu\u00e1ln\u00ed v\u00fdzvy. Tak\u017ee asi obecn\u011b plat\u00ed to, \u017ee je velmi slo\u017eit\u00e9 udr\u017eet po celou dobu filmu stejnou kvalitu, stejnou podobu a stejnou animaci u v\u0161ech jednotliv\u00fdch z\u00e1b\u011br\u016f. Ty vznikaj\u00ed na celove\u010dern\u00edm filmu d\u00e9le ne\u017e rok a pod\u00edl\u00ed se na nich v\u00edce jak stovky tv\u016frc\u016f.<\/p>\n
\nUr\u010dit\u011b na mne nejv\u00edce zap\u016fsobila spolupr\u00e1ce s Janem \u0160vankmajerem a jeho producentem Jarom\u00edrem Kalistou na projektu Spiklenci slasti. Jsem p\u0159esv\u011bd\u010den o tom, \u017ee pr\u00e1ce na tomto filmu mne nasm\u011b\u0159ovala k animaci jako takov\u00e9. Do t\u00e9 doby jsem pracoval na projektech hran\u00fdch.<\/p>\n
\nOdpov\u011b\u010f na tuto ot\u00e1zku by se dala rozv\u00e9st na celou str\u00e1nku. N\u011bkter\u00e9 v\u011bci, kter\u00e9 se zdaj\u00ed b\u00fdt u jednoho projektu v\u00fdhodou animace, mohou b\u00fdt u projektu jin\u00e9ho tlumo\u010deny jako jej\u00ed nev\u00fdhoda. A naopak. Obecn\u011b lze ale \u0159\u00edci, \u017ee p\u0159i v\u00fdrob\u011b animovan\u00e9 reklamy vytv\u00e1\u0159\u00edme zcela nov\u00fd sv\u011bt, kter\u00fd nemus\u00ed m\u00edt \u017e\u00e1dn\u00e9 re\u00e1ln\u00e9 z\u00e1klady, nemus\u00ed zde platit b\u011b\u017en\u00e9 fyzik\u00e1ln\u00ed z\u00e1kony, postavy a prost\u0159ed\u00ed zde mohou b\u00fdt tak jin\u00e9, jak jen dovol\u00ed va\u0161e fantazie. Tak\u017ee animace ur\u010dit\u011b nab\u00edz\u00ed svobodu a unik\u00e1tnost. Na druhou stranu p\u0159i animaci jen t\u011b\u017eko vyu\u017eijeme, t\u0159eba v reklam\u011b na hokejov\u00e9 vybaven\u00ed, obecnou zn\u00e1most postavy, jako je nap\u0159. Jarom\u00edr J\u00e1gr. V animovan\u00e9m sv\u011bt\u011b nejprve takovou postavu mus\u00edme stvo\u0159it, vybudovat j\u00ed \u201ekari\u00e9ru\u201c a teprve pot\u00e9 s n\u00ed teprve m\u016f\u017eeme pracovat jako s filmovou anebo sportovn\u00ed \u201estar\u201c. Animovanou postavu si m\u016f\u017eeme vyrobit n\u011bkolikr\u00e1t, tak\u017ee s n\u00ed v jeden okam\u017eik m\u016f\u017ee pracovat v\u00edce anim\u00e1tor\u016f najednou, a to i na rozd\u00edln\u00fdch projektech. Animovan\u00e1 postava nikdy neonemocn\u00ed, nevztahuje se na ni \u017e\u00e1dn\u00e1 karant\u00e9na. Animovan\u00e1 postava nezu\u0159\u00ed, nevzn\u00e1\u0161\u00ed p\u0159ehnan\u00e9 po\u017eadavky. Na druhou stranu realizace animovan\u00e9ho spotu trv\u00e1 v\u011bt\u0161inou mnohem d\u00e9le ne\u017e v p\u0159\u00edpad\u011b nat\u00e1\u010den\u00ed \u017eiv\u00e9 akce. A tak by se ve v\u00fd\u010dtu v\u00fdhod a nev\u00fdhod obou technologi\u00ed dalo pokra\u010dovat je\u0161t\u011b hodn\u011b dlouho. V\u017edy je ale dobr\u00e9 v\u011bd\u011bt, pro\u010d jsme si pro realizaci projektu vybrali pr\u00e1v\u011b tu konkr\u00e9tn\u00ed technologii nebo kombinaci technologi\u00ed.<\/p>\n
\n\u010cesk\u00e1 animovan\u00e1 tvorba bohu\u017eel v sou\u010dasn\u00e9 dob\u011b za sv\u00fdm jm\u00e9nem, kter\u00e9 ji vybudovali Zden\u011bk Miler, Ji\u0159\u00ed Trnka, Karel Zeman a mnoho dal\u0161\u00edch, pon\u011bkud pokulh\u00e1v\u00e1. Ale za posledn\u00edch deset let se objevuj\u00ed op\u011bt prvn\u00ed vla\u0161tovky, kter\u00e9 boduj\u00ed i na mezin\u00e1rodn\u00edm poli. Zat\u00edm zejm\u00e9na na festivalech, ale i to je t\u0159eba vn\u00edmat jako n\u00e1vrat sm\u011brem k opu\u0161t\u011bn\u00fdm pozic\u00edm. Jmenujme nap\u0159\u00edklad na Oscara nominovan\u00fd kr\u00e1tkometr\u00e1\u017en\u00ed sn\u00edmek Dcera anebo celove\u010dern\u00ed filmy I my\u0161i pat\u0159\u00ed do nebe a film Moje slunce Mad od Michaely Pavl\u00e1tov\u00e9 ocen\u011bn\u00fd p\u0159ed n\u011bkolika dny C\u00e9sarem za nejlep\u0161\u00ed celove\u010dern\u00ed animovan\u00fd film. Ale animaci lze pou\u017e\u00edt velmi dob\u0159e i v oblasti gamingu, a tam je \u010desk\u00e1 produkce velmi \u00fasp\u011b\u0161n\u00e1. V\u017edy\u0165 studia jako Bohemia Interactive, Warhorse, 2K (Hangar 13) anebo Amanita Design maj\u00ed celosv\u011btov\u00fd dosah a vyd\u00e1vaj\u00ed celosv\u011btov\u011b \u00fasp\u011b\u0161n\u00e9 tituly.<\/p>\n
\nV\u0161em takov\u00fdm dr\u017e\u00edm palce. Je to kr\u00e1sn\u00e1 pr\u00e1ce, kter\u00e1 je pln\u00e1 kreativity, imaginace a dobrodru\u017estv\u00ed. Ur\u010dit\u011b stoj\u00ed za to se po t\u00e9to cest\u011b vydat!<\/p>\n