{"id":12445,"date":"2022-02-28T08:30:33","date_gmt":"2022-02-28T07:30:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.vskk.cz\/cz\/?page_id=12445"},"modified":"2022-02-22T12:30:41","modified_gmt":"2022-02-22T11:30:41","slug":"vyucujici-ing-josef-vojta","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.vskk.cz\/cz\/aktuality\/vyucujici-ing-josef-vojta\/","title":{"rendered":"Vyu\u010duj\u00edc\u00ed: Ing. Josef Vojta"},"content":{"rendered":"

Vyu\u010duj\u00edc\u00ed \u00davodu do strategick\u00e9ho \u0159\u00edzen\u00ed zna\u010dky a Kreativn\u00edho pr\u016fmyslu Josef Vojta je nejen v\u00fdborn\u00fdm pedagogem, ale hlavn\u011b zku\u0161en\u00fdm marke\u0165\u00e1kem. Tento fakt dokazuje i pr\u00e1ce pro firmy jako Michelin, Apple, Sony Playstation a spoustu dal\u0161\u00edch. Sv\u00e9 zku\u0161enosti s \u0159\u00edzen\u00edm zna\u010dky p\u0159ed\u00e1v\u00e1 student\u016fm z prvn\u00ed ruky, jeliko\u017e od roku 2014 vlastn\u00ed komunika\u010dn\u00ed ,,agenturu\u201d The Brand Plan. Pro\u010d se Josef rozhodl pro podnik\u00e1n\u00ed a jak by poradil lidem se z\u00e1jmem s podnik\u00e1n\u00edm za\u010d\u00edt? Jake jsou dne\u0161n\u00ed trendy v marketingu? A pro\u010d je py\u0161n\u00fd na pocit, \u017ee i po 30 letech v oboru o n\u011bm vlastn\u011b po\u0159\u00e1dn\u011b nic nev\u00ed? To a mnohem v\u00edce v rozhovoru n\u00ed\u017ee.<\/h3>\n

Jak jste se dostal k v\u00fduce na na\u0161\u00ed \u0161kole?<\/strong>
\nKamar\u00e1d, co znal kamar\u00e1da, \u0159ekl sv\u00e9mu kamar\u00e1dovi\u2026 a u\u017e to bylo. Ale asi to m\u016f\u017ee b\u00fdt i proto, \u017ee \u010d\u00e1ste\u010dn\u011b u\u010d\u00edm i na UTB ve Zl\u00edn\u011b.<\/p>\n

Jak\u00e1 je dle V\u00e1s nejv\u011bt\u0161\u00ed v\u00fdhoda V\u0160KK?<\/strong>
\nJ\u00e1 jich vid\u00edm v\u00edc. Konkr\u00e9tn\u011b t\u0159i. Vz\u00e1jemn\u00e1 spolupr\u00e1ce r\u016fzn\u00fdch typ\u016f my\u0161len\u00ed – analytick\u00e9ho a kreativn\u00edho. \u0160kola t\u00edm, \u017ee m\u00e1 pod jednou st\u0159echou jak marketingov\u00e9, tak kreativn\u00ed obory, nau\u010d\u00ed spolupracovat r\u016fzn\u00e9 profese, kter\u00e9 spolu v re\u00e1ln\u00e9m \u017eivot\u011b spolupracovat mus\u00ed. To je jedine\u010dn\u00e1 v\u00fdhoda, kterou na jin\u00e9 \u0161kole nenajdete. Pak je tu velmi \u00fazk\u00e9 spojen\u00ed s prax\u00ed. Jednak ve form\u011b st\u00e1\u017e\u00ed v partnersk\u00fdch komunika\u010dn\u00edch agentur\u00e1ch, a druhak mo\u017enost pracovat ve studentsk\u00e9 agentu\u0159e Kreativn\u00ed Kancl<\/a>, kter\u00e1 zpracov\u00e1v\u00e1 zak\u00e1zky pro re\u00e1ln\u00e9 klienty. A za t\u0159et\u00ed – jsou to lid\u00e9 z praxe, kte\u0159\u00ed na \u0161kole u\u010d\u00ed. Tedy, \u017e\u00e1dn\u00e1 such\u00e1 teorie, ale p\u0159\u00edklady z re\u00e1ln\u00e9ho sv\u011bta marketingu a reklamy.<\/p>\n

Vyu\u010dujete marketingov\u00e9 p\u0159edm\u011bty. Co se ve sv\u00fdch hodin\u00e1ch sna\u017e\u00edte p\u0159edat student\u016fm jako hlavn\u00ed?<\/strong>
\nP\u0159edev\u0161\u00edm to, \u017ee marketing je pr\u00e1ce s lidsk\u00fdmi bytostmi, kter\u00e9 maj\u00ed daleko k racion\u00e1ln\u00edmu rozhodov\u00e1n\u00ed. A nav\u00edc, \u201clid\u00e9 tam venku\u201d, tedy spot\u0159ebitel\u00e9, vn\u00edmaj\u00ed komer\u010dn\u00ed komunikaci a marketing jako obt\u011b\u017eov\u00e1n\u00ed. Chceme-li je oslovit, mus\u00edme respektovat zp\u016fsob, jak\u00fdm p\u0159em\u00fd\u0161l\u00ed, jak se vz\u00e1jemn\u011b ovliv\u0148uj\u00ed a jak\u00fd m\u00e1 na jejich rozhodov\u00e1n\u00ed vliv prost\u0159ed\u00ed, ve kter\u00e9m se pohybuj\u00ed.<\/p>\n

Od roku 2014 m\u00e1te vlastn\u00ed komunika\u010dn\u00ed agenturu The Brand Plan. Jak jste se dostal k vlastn\u00ed firm\u011b a co jej\u00ed \u0159\u00edzen\u00ed obn\u00e1\u0161\u00ed?<\/strong>
\nOzna\u010dovat TBP jako komunika\u010dn\u00ed agenturu je pom\u011brn\u011b p\u0159ehnan\u00e9. Je to one-man-show, co\u017e je patrn\u00e9 z toho, \u017ee jsem se za t\u00e9m\u011b\u0159 10 let existence nedostal k vytvo\u0159en\u00ed webu. TBP je sp\u00ed\u0161e konzulta\u010dn\u00ed entita (marketing, komunikace, zna\u010dky) a klienty zat\u00edm z\u00edsk\u00e1v\u00e1 v\u00fdhradn\u011b na z\u00e1klad\u011b referenc\u00ed. A jak jsem se k tomu dostal? Dlouho jsem byl sou\u010d\u00e1st\u00ed velk\u00e9 mezin\u00e1rodn\u00ed TBWA a t\u00e9m\u011b\u0159 10 let jsem vedl pra\u017eskou a bratislavskou kancel\u00e1\u0159. Pracovali jsme pro kr\u00e1sn\u00e9 zna\u010dky jako Absolut, Adidas, Nissan nebo Nivea. Ale jednoho dne jsem zjistil, \u017ee jsem hrozn\u011b unaven\u00fd z pr\u00e1ce, kterou d\u011bl\u00e1m. Z pr\u00e1ce, kterou m\u00e1m r\u00e1d – z reklamy – se stalo reportov\u00e1n\u00ed americk\u00e9mu akcion\u00e1\u0159i a management nere\u00e1ln\u00fdch o\u010dek\u00e1v\u00e1n\u00ed. Tak jsem prodal pod\u00edly, dal si chv\u00edli oraz, a \u0161el s k\u016f\u017e\u00ed na trh.<\/p>\n

Co byste poradil za\u010d\u00ednaj\u00edc\u00edm podnikatel\u016fm nebo lidem, kte\u0159\u00ed maj\u00ed o podnik\u00e1n\u00ed z\u00e1jem?<\/strong>
\nM\u016fj obl\u00edben\u00fd Paul Arden v jedn\u00e9 ze sv\u00fdch geni\u00e1ln\u00edch kn\u00ed\u017eek p\u00ed\u0161e: Fail, fail and fail better. Jin\u00fdmi slovy a jazykem reklamn\u00edho sloganu bych \u0159ekl – just do it! A hlavn\u011b se z toho nepos**te.<\/p>\n

Jak\u00e9 osobnostn\u00ed kvality u marke\u0165\u00e1k\u016f nejv\u00edce cen\u00edte?<\/strong>
\nMarket\u00e9r je svou definic\u00ed typ jobu, kter\u00fd si vy\u017eaduje generalisty, tedy lidi, kte\u0159\u00ed v\u00ed od v\u0161eho n\u011bco, maj\u00ed schopnost nadhledu a z\u00e1rove\u0148 vhledu do \u017eivota spot\u0159ebitel\u016f a pr\u00e1ce v\u0161ech, kte\u0159\u00ed se na v\u00fdsledn\u00e9m tvaru pod\u00edlej\u00ed. A takov\u00fd \u010dlov\u011bk mus\u00ed b\u00fdt zv\u011bdav\u00fd. Tedy, chcete-li osobnostn\u00ed vlastnost, pak je to nikdy neutuchaj\u00edc\u00ed pot\u0159eba pt\u00e1t se pro\u010d!<\/p>\n

Jak\u00e9 jsou dne\u0161n\u00ed trendy v marketingu?<\/strong>
\nJe to ukrutn\u011b t\u011b\u017ek\u00e1 ot\u00e1zka. Ale kdy\u017e tak o tom p\u0159em\u00fd\u0161l\u00edm, tak rozev\u00edraj\u00edc\u00ed se n\u016f\u017eky mezi fascinac\u00ed technologi\u00ed a pomalu se vytr\u00e1cej\u00edc\u00ed schopnost\u00ed reklamou prod\u00e1vat a sv\u00e1d\u011bt spot\u0159ebitele. Marketingu vl\u00e1dnou data, a kdo chce b\u00fdt \u00fasp\u011b\u0161n\u00fd, mus\u00ed b\u00fdt schopen v nich \u010d\u00edst a smyslupln\u011b je vyu\u017e\u00edt. Ale p\u0159eklopit data do p\u0159\u00edb\u011bhu zna\u010dky, do kreativn\u00edch \u0159e\u0161en\u00ed, kter\u00e9 bude zna\u010dku budovat, nikoli ji rozm\u011bl\u0148ovat a m\u00edt s\u00edlu prodat, to je to, o co jde. Bylo tomu tak vlastn\u011b v\u017edy, ale dnes je dat tolik, \u017ee jednou z kl\u00ed\u010dov\u00fdch schopnost\u00ed je odd\u011blit podstatn\u00e9 od nepodstatn\u00e9ho. N\u011bkdy se o kreativn\u00edm my\u0161len\u00ed mluv\u00ed jako o magick\u00e9m my\u0161len\u00ed. Dobr\u00e1 reklama vznik\u00e1 tehdy, kdy\u017e z logick\u00e9ho, analytick\u00e9ho my\u0161len\u00ed se jako z\u00e1zrakem st\u00e1v\u00e1 magick\u00e9, kter\u00e9 m\u00e1 s\u00edlu p\u0159it\u00e1hnout pozornost. Market\u00e9r je vlastn\u011b ten, kdo jednou nohou stoj\u00ed v logice a druhou v magice.<\/p>\n

Na co jste krom\u011b vlastn\u00ed firmy ve sv\u00e9 dosavadn\u00ed kari\u00e9\u0159e nejv\u00edc py\u0161n\u00fd?<\/strong>
\n\u017de i po t\u00e9m\u011b\u0159 30 letech v oboru m\u00e1m pocit, \u017ee o n\u011bm nic nev\u00edm. Jde o to, \u017ee kdy\u017e je \u010dlov\u011bk mlad\u00fd, m\u00e1 pocit, \u017ee v\u0161echno v\u00ed (\u0159\u00edk\u00e1 se tomu Dunnig-Kruger efekt). Kdy\u017e do t\u00e9matu pronikne hloub\u011bji, zjist\u00ed, kolik toho je\u0161t\u011b nev\u00ed. Ruku v ruce s t\u00edmto pozn\u00e1n\u00edm p\u0159ich\u00e1z\u00ed i jist\u00e1 pokora. Op\u011bt to m\u00e1 n\u00e1zev – \u0159\u00edk\u00e1 se tomu Imposter efekt. A j\u00e1 jsem r\u00e1d, \u017ee jsem se dostal do f\u00e1ze, \u017ee si uv\u011bdomuji sv\u00e1 omezen\u00ed. \u010clov\u011bk je pak s\u00e1m sob\u011b snesiteln\u011bj\u0161\u00ed.<\/p>\n

M\u00e1te zku\u0161enosti i jako copywriter. Jak\u00fd by m\u011bl b\u00fdt podle V\u00e1s dobr\u00fd copywriter?<\/strong>
\nMoje copywritersk\u00e1 kari\u00e9ra byla velmi kr\u00e1tk\u00e1, ale vzhledem k tomu, \u017ee za tu dobu, co jsem v oboru, jsem p\u00e1r dobr\u00fdch za\u017eil, tak je to schopnost vc\u00edtit se do \u201cbot\u201d t\u011bch, ke kter\u00fdm chcete mluvit, ch\u00e1pat jejich pot\u0159eby a schopnost \u0159\u00edci to jejich jazykem.<\/p>\n

Zm\u011bnil v\u00e1s n\u011bjak v\u00fdrazn\u011bji sv\u011bt marketingu a businessu?<\/strong>
\nD\u00edky marketingu a businessu jsem potkal spoustu \u00fa\u017easn\u00fdch lidi a ka\u017ed\u00e9 takov\u00e9 setk\u00e1n\u00ed \u010dlov\u011bka trochu zm\u011bn\u00ed. Tak\u017ee odpov\u011b\u010f zn\u00ed bezpochyby ano. Pokra\u010dovala-li by ot\u00e1zka jak, pak to asi bude ve smyslu, \u017ee ka\u017ed\u00e9 takov\u00e9 setk\u00e1n\u00ed nab\u00eddne jin\u00fd \u00fahel pohledu. A odli\u0161n\u00fd \u00fahel pohledu v\u00e1s posunuje d\u00e1l. H\u00fd\u010dkejme si odli\u0161n\u00e9 \u00fahly pohledu.<\/p>\n

Co byste vzk\u00e1zal v\u0161em student\u016fm na\u0161\u00ed \u0161koly?<\/strong>
\n\u010clov\u011bk m\u00e1 tendenci volit si cesty nejmen\u0161\u00edho odporu. Nebojte se volit t\u011b\u017e\u0161\u00ed cesty. Hodn\u011b v\u00e1s nau\u010d\u00ed.<\/p>\n